Pametno pojačalo kakvo smo željeli – Cambridge Audio Evo 75

04. rujna 2021. | Audio/video sistemi, Cambridge Audio, Recenzije

Spajanjem odličnih performansi i intuitivnog načina korištenja, Cambridge Audio dobio je jedno od najpoželjnijih pametnih pojačala koje novac može kupiti

članak prenešen iz časopisa BUG (rujan 2021.) – link

Pametna pojačala zacijelo su najzanimljivija vrsta uređaja koje je svijet hi-fija u novije doba iznjedrio, a istodobno i jedna od najpoželjnijih.

Njihova ideja jest da u jednom uređaju objedine pojačalo, digitalno-analogni konverter, ali i da budu izvor zvuka, bez potrebe za spajanjem ikakvih dodatnih komponenti.

Zbog toga ćete za takve modele, uključujući Cambridge Audijev Evo 75, redovito naići na naziv “all-in-one player”. Njega treba razlikovati od pojma “all-in-one music system”, koji podrazumijeva uređaje poput, primjerice, nedavno opisanih Technicsovih modela Ottava Sa SC-C50 i Ottava f SC-C70 Mk2, koji su opremljeni još i zvučnicima, dok pametnom pojačalu zvučnike morate dodati sami.

U slučaju Cambridge Audijeva modela Evo 75, potrebni su vam pasivni zvučnici, a kvalificiraju se modeli svih veličina – od kompaktnih bookshelfova do ozbiljnijih floorstandera. Cambridge Audio na tržište pametnih pojačala uključio se nakon što su brojni konkurenti već otkrili svoje adute. Možda baš tome trebamo zahvaliti činjenicu da nam njihova linija Evo, sačinjena od modela Evo 75 i Evo 150, pruža najpotpuniju i s korisničke strane najintuitivniju izvedbu modernog kućnog glazbenog sustava s kojom smo se  dosad imali prilike susresti.

Prije no što objasnimo zašto je tome tako, recimo nekoliko riječi o njihovoj vanjštini. Premda smo testirali jeftiniji Evo 75, model Evo 150 u tom je smislu istovjetan. Kućište je načinjeno od crnog, anodiziranog aluminija, a na bokovima se nalaze magnetske ploče, čija površina ima boju i teksturu drva oraha. U kutiji ćete dobiti dvije dodatne magnetske ploče, čija je crna, valovita površina napravljena od materijala Richlite, koji se koristi za proizvodnju skejtborda i glazbenih instrumenata.

Vlasnici Cambridge Audijevih pojačala sami odlučuju hoće li koristiti obje ploče od oraha, obje od Richlitea, ili njihovu kombinaciju.
Vanjski gabariti pojačala su 31,7X35,2X8,9 centimetara. To ga čini nešto užim i nižim od klasične hi-fi komponente, ali jednako  dubokim”, stoga na komodi ispod televizora ili polici s drugim komponentama ne djeluje suviše maleno i neugledno. Baš suprotno, Cambridge Audijeva uzdanica ostavlja dojam modernog i uglađenog uređaja.

Sprijeda se nalazi prostrani, 6,8 -inčni ekran, nekolicina navigacijskih tipki, dvostruki kotačić te 3,5-milimetarski izlaz za slušalice.  razlučivost ekrana Cambridge Audio ne navodi, kao ni tehnologiju prikaza, ali očito je kako se radi o IPS panelu. OLED matrica rezultirala bi atraktivnijim prikazom, prije svega zbog savršene dubine crne boje, kakvu IPS matrica ne uspijeva interpretirati – kod  nje je crna zapravo tamnosiva. Tome unatoč, riječ je o dopadljivom i oštrom ekranu, koji prikazuje informacije o pjesmama koje sviraju, trenutačno odabranom ulazu, glasnoći zvuka i svim drugim relevantnim stavkama.

Ugoda korištenja ekrana povećana je glatkoćom animiranja sučelja uređaja. To je jedno od rijetkih pametnih pojačala kod kojih  sučelje nije trzavo i ne ostavlja dojam kao da se renderira u 15 sličica u sekundi. Bez obzira na to prebacujemo li se između ulaza i  glazbenih servisa, ili jednostavno pojačavamo i utišavamo zvuk, Evo 75 sve te manevre interpretira posve fluidno i bez neobjašnjivih zadrški. Spomenuti dvostruki kotačić sastoji se od šireg srebrnog i užeg crnog prstena, koje možemo odvojeno rotirati. Okretanjem srebrnog prstena prebacujemo se između ulaza, a crni je namijenjen reguliranju glasnoće zvuka. Oba pod prstima djeluju robusno i precizno.

Između ekrana i kotačića nalazi se šest vertikalno nanizanih tipki. Prve tri namijenjene su pauziranju i preskakanju pjesama, četvrta nas prebacuje između različitih grafičkih prikaza onoga što trenutačno svira (samo tekstualni podaci, samo omot albuma ili oboje), petom odabiremo hoće li zvuk svirati kroz zvučnike ili slušalice, a posljednja uključuje i isključuje uređaj. Oznake tipki bijele su boje, i nekako zovu da prstima pritišćemo njih, a ne same tipke – to je nešto na što se treba naviknuti.

Pojačalo posjeduje izlaz za aktivni subwoofer i preamp izlaz, preko kojeg se, prema potrebi, može povezati s drugim, snažnijim pojačalom, što vam može biti zgodno ako Evo 75 želite koristiti samo kao izvor zvuka. Digitalna ulaza su tri – optički, koaksijalni i HDMI ARC – a analogni je samo jedan. U njega ćete vjerojatno spojiti gramofon, koji će morati imati vlastito pretpojačalo, jer Evo 75 njime nije opremljen. Konektor s oznakom “CD” namijenjen je
nadolazećem CD playeru, koji će Cambridge Audio također izdati unutar linije Evo

Ugrađeni 6,8-inčni ekran prikazuje informacije o onome što trenutačno svira – izvođača, album, pjesmu, trajanje, omot albuma, amblem radijske postaje i ostalo. Radi se o IPS panelu, stoga mu crna boja nije duboka, kao što bi bila da je riječ o OLED matrici, ali prikaz je svejedno oštar i dopadljiv

Cambridge Audio EVO 75 – sve-u-jednom reproduktor (Cambridge Audio) MPC: 1.573,00 €

Mobilno upravljanje

Osim preko tipki sprijeda, Cambridge Audijevim uređajem upravlja se pomoću dopadljiva daljinskog upravljača. On sadrži kontrole  za odabir ulaza, glasnoću zvuka, pauziranje i prebacivanje pjesama, svjetlinu ekrana, privremeno isključenje zvuka (mute) te odabir jednog od tri preseta.

Preset je zapravo internetska radijska postaja ili album na nekom glazbenom servisu, koji smo unutar tvrtkine aplikacije StreamMagic ručno dodali na tu listu. Ukupno je podržano 99 takvih preseta, no samo se prva tri biraju pomoću daljinca – sve druge valja aktivirati unutar spomenute aplikacije.

Daljinskom upravljaču nedostaju samo tipke za izravni odabir ulaza, pomoću kojih  bismo mogli brzo odabrati, primjerice, Bluetooth, bez “putovanja” kroz druge dostupne ulaze. Riječ je, međutim, o minornoj zamjerci, koja gotovo posve gubi na značaju kad uzmemo u obzir da je Evo 75 podređen korištenju pomoću – mobilnih uređaja.

I  upravo se tu krije draž Cambridge Audijeva uređaja. Umjesto da glazbene ser vise integrira u vlastitu aplikaciju, Cambridge Audio je Evo 75 opremio Chromecastom i AirPlayem 2, stoga ćete glazbu s Deezera, Tidala, Spotifya, Amazon Prime Musica, YouTube  Musica, Apple Musica, TuneIna i svih drugih glazbenih aplikacija, puštati preko službenih aplikacija tih servisa, gdje će vam se Evo  75, nakon što ga žično ili bežično dodate u vašu kućnu mrežu, prikazati na popisu uređaja za reprodukciju glazbe.

Zašto je takav pristup dobar i poželjan? Zato što su službene aplikacije glazbenih i radijskih servisa uvijek neusporedivo brže,  pouzdanije i praktičnije za korištenje od njihovih “integriranih” varijanti. Također, mnogo se redovitije održavaju i proširuju  funkcijama.

Tu je i još jedna manje očita beneficija. U hipotetskom slučaju da proizvođač pametnog pojačala, u ovom slučaju Cambridge Audio, jednog dana odustane od daljnje nadogradnje službene aplikacije za svoj uređaj, istodobno bi se obustavio izlazak novih verzija “integriranih” aplikacija svih podržanih glazbenih servisa. No zato što njima u ovom slučaju ne pristupamo preko Cambridge Audijeve, već službenih aplikacija, takvog rizika nema; podrška za Chromecast i AirPlay 2 postoji danas, a postojat će i za tri mjeseca ili pet godina.

Na bokovima pojačala nalaze se magnetske ploče, koje se lako mogu skinuti i zamijeniti drugačijim uzorkom. Tvornički su ugrađene ploče s površinom od drva oraha

Osim “drvenih”, u paketu se dobivaju magnetske bočne stranice prekrivene valovitim materijalom Richlite. Na vlasniku je da odluči hoće li koristiti jedne, druge ili njihovu kombinaciju

Srebrna polovica kotačića koristi se za odabir ulaza, a crna je namijenjena namještanju glasnoće zvuka

Daljinac je dopadljiv i ergonomski zadovoljavajuće izveden. Voljeli bismo, doduše, da ima još barem tri tipke za presete, a dobro bi došle i tipke za izravni odabir ulaza

Blagodati Chromecasta

Što sve to znači za svakodnevni suživot s Evom 75? Kada poželite pustiti pjesmu s Deezera, Spotifya, Tidala, Apple Musica, YouTube Musica, ili bilo kojeg drugog glazbenog servisa, posegnut ćete za mobitelom, otvoriti aplikaciju željena servisa, odabrati Evo 75 s liste prepoznatih glazbenih svirača, i pokrenuti reprodukciju. Glasnoćom zvuka moći ćete upravljati preko bočnih tipki vašeg mobitela, ili unutar Cambridge Audijeve aplikacije StreamMagic, ili korištenjem priloženog daljinskog upravljača, odnosno ručnim okretanjem  kotačića na samom pojačalu. Kada poželite da Evo 75 reproducira zvuk s vašeg televizora, uključit ćete TV i pojačalo prebaciti na ulaz “TV ARC”.

Ako su pojačalo i televizor isključeni, uključenje televizora također će aktivirati pojačalo, a glasnoćom zvuka pojačala moći ćete upravljati preko tipki na daljinskom upravljaču od televizora. To je moguće jer je Evo 75 opremljen HDMI ARC konektorom.

Za slušanje radijskih postaja opcija je više – možete ih pustiti iz aplikacije TuneIn, no pretraživač radijskih postaja integriran je i u  Cambridge Audijevu aplikaciju StreamMagic, stoga je to još praktičniji način za slušanje radija. Osobito je zgodno tri preferirane  radijske postaje vezati uz ranije spomenute presetove, kako bismo im smjesta mogli pristupiti preko tipki na daljinskom upravljaču, no aplikacija StreamMagic također omogućuje brz pristup omiljenim radijskim postajama, zato što one nedavno slušane prikazuje pri samom vrhu glavnog ekrana svojeg sučelja, gdje su nam uvijek nadohvat ruke.

Aplikacija StreamMagic ima još i sekciju “Librar y”,  gdje pristupamo glazbenim sadržajima koje dijelimo unutar kućne mreže (primjerice, preko Plex servera), kao i glazbi spremljenoj na USB disk, koji možemo spojiti u stražnju stranu pojačala. Tu su i konektori za servise Tidal i Qobuz, ako ih baš želite koristiti preko aplikacije StreamMagic, umjesto kroz njihove službene aplikacije.

Glavni ekran aplikacije StreamMagic također nam nudi sekciju za  brzi odabir ulaza (optički, koaksijalni, HDMI ARC, Bluetooth i drugi), pregled spremljenih presetova (i mogućnost njihove aktivacije), odabir izlaza (zvučnici ili slušalice), pristup postavkama te tipku za uključenje i isključenje pojačala.

Tu je i traka s prikazom onoga što trenutačno svira, koju možemo otvoriti, kako bismo dospjeli do kontrola za premotavanje pjesme, omota albuma, tipke za dodavanje među presete, liste narednih pjesama (queue) te klizača za glasnoću zvuka. U postavkama možemo promijeniti mrežni naziv pojačala, odabrati nakon koliko vremena neaktivnosti će se automatski isključiti, namjestiti svjetlinu ekrana (Bright, Dim i Off ), dodati ili oduzeti bas i visoke frekvencije, nadograditi firmware i obaviti povratak na tvorničke postavke.

Korisnike glazbenog sustava Roon zaimat će kako Evo 75 ima certifikat “Roon Ready”, stoga unutar Roona biva uredno prepoznat kao uređaj za reprodukciju glazbe. Cjelokupno iskustvo korištenja Cambridge Audijeva pojačala izvrsno je, bolje nego kod ijednog drugog  pametnog pojačala koje smo dosad imali prilike testirati. Uređaj ostavlja dojam ispoliranosti, svakoj njegovoj funkciji pristupa se intuitivno te se one ponašaju predvidljivo.

Mobilna aplikacija StreamMagic oku je ugodna i suvislo organizirana. Koristi se za konfiguraciju uređaja, odabir ulaza, pristup mrežno dijeljenoj glazbi i radijskim postajama. Međutim, Evo 75 može se koristiti i bez nje – integrirani Chromecast omogućuje nam izravno castanje glazbe iz bilo kojeg  relevantnog glazbenog ili radijskog servisa

Uvjerljiva akustika

Stvari nisu prepuštene slučaju ni u aspektu akustike. Kako mu se iz naziva može naslutiti, Evo 75  opremljen je pojačalom koje  isporučuje 75 W snage po kanalu. Riječ je o digitalnom  pojačalu klase D, temeljenom na Hypexovoj tehnologiji NCore, kakvo smo već vidjeli kod nekih (skupljih) konkurentskih pametnih pojačala, kao što je NAD-ov model M10. Hypex NCore na tržište je plasiran s ciljem da ponudi audiofilsku razinu performansi te da u tom smislu nadiđe linearna pojačala (klase A, B i AB). Pridružen mu je  digitalno-analogni konverter ESSa Sabre ES9016K2M, koji zna raditi s PCM datotekama kvalitete do 24-bit/96 kHz (optički ulaz), odnosno 24-bit/192 kHz (koaksijalni ulaz). Također, podržana je i reprodukcija DSD256 i MQA sadržaja. Ugrađeni Bluetooth 4.2 modul barata kodecima SBC, aptX i aptX HD.

Iako audiofili starije škole ne kriju skepsu prema digitalnim pojačalima (klasa D), uređajima poput CambridgeAudijeva pametnog  pojačala valja pristupiti bez predrasuda. U dvotjednom druženju s Evom 75, iznova smo se uvjerili da uređaji temeljeni na tehnologiji Hypex NCore zvuče izuzetno uvjerljivo, bilo da govorimo o čistoći, čvrstoći ili muzikalnosti zvuka. Evo 75 iskušali smo u kombinaciji s KEF-ovim samostojećim zvučnicima Q550, vrhunskim KLH-ovim modelom Model 5 te Dalijevim bookshelfovima Opticon 2. Svake
od njih Cambridge Audijevo pojačalo pogonilo je s autoritetom, uz više no dovoljnu zalihu snage i izostanak bilo kakvog osjećaja  naprezanja”. Nismo čuli distorzije čak ni prilikom vrlo glasnog slušanja, u gornjoj četvrtini ukupnog raspona pojačala, gdje lošiji  primjerci pojačala klase D redovito otkrivaju svoja ograničenja. S time na umu, Evo 75 svojom će akustičkom prezentacijom u  potpunosti zadovoljiti korisnike kojima je namijenjen. To su moderni, tehnološki osviješteni ljubitelji dobrog zvuka, koji traže sve-u-jedan sustav s visokom intuitivnošću svakodnevnog korištenja i podrškom za sva čudesa koja svijet digitalne glazbe trenutačno  nudi. Cijena od 16.000 kuna prilično je visoka, ali barem možete biti sigurni da za potrošeni novac dobivate uređaj u čijem ćete korištenju istinski uživati.

CAMBRIDGE AUDIO EVO 150

Više snage, više priključaka

Paralelno s pametnim pojačalom Evo 75, Cambridge Audio lansirao je i još opremljeniji model Evo 150.

Dotični košta 19.990 kuna, dakle 4.000 je kuna skuplji, a donosi snažnije pojačalo (150 W po kanalu), napredniji DAC (ESSa Sabre ES9018K2M, 32-bit/384 kHz) i preko nekoliko dodataka. Među njima su integrirano gramofonsko pretpojačalo (MM), balansirani XLR ulazi, jedan dodatni optički ulaz, asinkroni USB ulaz za izravno povezivanje s računalima, 12-voltni triggeri (ulaz i izlaz), serijski RS232C konektor te dodatni par zvučničkih terminala, pomoću kojih se na pojačalo može povezati sekundarni par zvučnika, koje tada možemo slušati u nekom drugom dijelu doma. U pogledu dizajna, konstrukcije, ekrana, mobilne aplikacije i cjelokupnog načina  korištenja, Evo 150 identičan je svojem jeftinijem bratu. Evo 150 smislena je kupnja za korisnike kojima su nasušno potrebni pobrojani dodatni konektori, kao i za one čiji zvučnici jednostavno traže više snage od 75 W po kanalu, koliko isporučuje Evo 75

Cambridge Audio EVO 75

Tip Pametno integrirano stereo pojačalo
Pojačalo 2x 75 W (pri 8 Ω), klasa D (Hypex NCore)