Jedan od ‘zemaljskih’ brendova koje smo ove godine mogli vidjeti na High Endu, svakako je Technics. Međutim, kako stvari stoje posljednjih godina i Technics novijim modelima pretendira na high-end tržište pa stoga ne čude modeli pojačala, pretpojačala, zvučnika i gramofona koji cijenom opravdavaju ciljanje tog segmenta.

No, s druge strane Technics još uvijek razvija i na tržište stavlja HIFI komponente koje su cijenom širem krugu dostupne. Tu najprije mislim na uređaje koji prate zahtjeve današnjih korisnika, željnih dobrog zvuka i moderne tehnologije, ali isto tako potpuno lišenih želja za ekstremnim ulaganjem. U takvu priču idealno uskaču jednostavnija integrirana pojačala, kompaktni zvučnici, slušalice, ‘all-in-one uređaji’ ili pak ‘plug and play’ gramofoni.

Naravno, tu su i sve traženiji uređaji s mrežnom podrškom, odnosno podrškom za najpopularnije glazbene servise te s razvijenim aplikacijama za mobilne uređaje. I dok će se najteži high-end proizvođači fokusirati, ruku na srce, na šaku proizvoda astronomskih cijena, jedan će ih Technics debelo brojevima premašiti upravo iz veličine i mogućnosti masovne proizvodnje. To je jednostavno tako kada je u pitanju globalna tvrtka s tisućama zaposlenih, ali i s milijunima proizvedenih uređaja i komponenti unazad gotovo 60 godina.

Da napisano pije vodu, najbolje govori gužvetina na Technicovom izlagačkom mjestu i to u tolikoj mjeri da sam jedva uspio zamoliti ljude da se odmaknu kako bih napravio koju fotku. Stalno se netko nadvijao nad uređajima, pipao ih i vrtio volume potove u prazno. Čak su i po ručkama gramofona prtljali iako su bili bez zvučnice i nisu radili. Šta ja znam… valjda ako 5 puta dotakneš ručku, dobiješ besplatne kobasice i pivo u minhenskom restoranu po izboru.

Još se jedna tvrtka za nas smrtnike našla na High Endu. Digresija… ove ih je godine, hvala nebesima i audio bogovima, bilo podosta, neke sam već u prethodnim dijelovima reportaže naveo. Sada nastavljam s Revo brendom, odnosno proizvođačem ‘multipraktik’ uređaja koji u jednom kućištu u većoj ili manjoj mjeri, ovisno o modelu, objedinjuju integrirano pojačalo, zvučnike, bluetooth, glazbene servise i streaming, internet i FM/DAB radio, pojačalo za slušalice, a neki čak i CD player.

Samo za skicu… najjači model s vrha ponude, SuperSystem CD za manje od 1.000 eura nudi sve navedeno te dodatno raspolaže s LCD-om osjetljivim na dodir, podržava AirPlay te USB 2.0 i USB C priključcima od kojih prvi može poslužiti kao priključak na vanjski snimač. Vjerujte, čak i za jedan High End, postoji konkretan interes posjetitelja za ovakvim uređajem jer će im biti apsolutno dovoljan za slušanje glazbe. I još će njime upravljati decidiranom aplikacijom nevezano uz OS mobilnog uređaja. Dakle, tu je i Android i iOS aplikacija. Da stvar bude bolja, već onaj najmanji model roka, dok je za masu korisnika, koji zapravo nemaju pojma niti ih zanima tamo neki ultra skupi HIFI, zvuk SuperSystem CD-a čudo neviđeno. Pardon, čudo neslušano. S druge strane, one koje pak zanimaju i koji kupuju high-end HIFI sustave, ništa ne sprječava da jedan ovakav uređaj smjeste u spavaču sobu, kuhinju ili koju već ‘sporednu’ prostoriju.

Elipson je još jedan igrač koji se rijetko na ovim prostorima spominje, a koji se ponudom nameće kao zanimljiv proizvođač, pogotovo u svjetlu uloženog i dobivenog. Od gramofona za početnike, lifestyle oblikovanih zvučnika, preko sve-u-jednom uređaja pa sve do ozbiljnih HIFI komponenti i zvučnika za zahtjevnije korisnike, Elipson uspješno pokriva.

Kako smo se posljednjih godina više-manje svi cijepili protiv koronavirusa, tako se i dobar dio proizvođača zvučnika cijepio kako bi ponovno na tržište stavio zvučnike na koje smo zaboravili još u prošlom stoljeću. Sada su pak tehnološki dotjerani, ali izgledom i dalje komuniciraju ‘vintage look’ i mnogima nude povratak u prošlost, odnosno u budućnost kada je zvuk u pitanju. Elipson je za tu vožnju stvorio Heritage seriju u kojoj se nalaze dva modela zvučnika, XLS 15 i XLS 11, s više nego korektnim cijenama, preciznije, oko 2.500 eura za par XLS 15, odnosno oko 1.500 eura za par XLS 11 zvučnika. Ako vam se da, proguglajte malo o kakvim je zvučnicima riječ i vidjet ćete da su cijene s nogama na zemlji.

E, ali da se ovaj dio reportaže ne bi pretvorio u neku bajku, već Fyne Audio podiže ljestvicu, dovoljno visoku da rekreativcima da do znanja da se prime treniranja ako je žele preskočiti i uživati u zvuku njihovih zvučnika. Doduše, i Fyne Audio ima početnih modela prihvatljivih cijena, ali za one s vrha, ipak valja zavući ruku malo dublje u džep.

Ako uzmete u obzir da je riječ o relativno svježoj tvrtki, ali s iskusnom ekipom koja se takoreći odmetnula iz Tannoya, postaje jasno da zvučnici itekako imaju zaleđe po pitanju znanja i iskustva, popraćenim iskušanim tehnološkim rješenjima. No sve je to lijepo i krasno, ali i dalje ostaje činjenica kako je riječ o mladoj tvrtki koja je morala prilagoditi, ustvari u startu sniziti cijene, kako bi se uključila u tržišnu utakmicu i zauzela plasman. Štoviše, tu bih dodao vlastiti pogled na budući razvoj situacije.

Naime, s obzirom na pozitivno iskustvo s više modela Fyne Audio zvučnika, posebice zvučnika koje sam testirao u svom sustavu te na pročitane mnogobrojne hvalospjeve drugih recenzenata i vlasnika ostalih modela, rekao bih da će se Fyne Audio vrlo brzo prebaciti u višu brzinu. Neće to više biti tako dostupno, odnosno cijenom prihvatljivo. Već sada u samom vrhu nije, a za koju godinu bit će rezervirano za one najbogatije audiofile. I baš zato bih skrenuo pažnju na to, kako je sada pravi trenutak za kupovinu ako preferirate zvuk takvih zvučnika.

Ako možete, kupite modele s vrha i to bez straha da će ih budući zvukovno baciti u ropotarnicu povijesti. Da, bit će bolji, gotovo je uvijek tako kod mnogih proizvođača, ali će to bolje ujedno biti i bolno skuplje. I to neće biti samo posljedica inflacije, skoka cijena sirovina, radne snage, transporta i ostalih troškova, nego upravo hvatanje cjenovnog high-end razreda. Kad se samo sjetim da su moji (novi) Wilson Audio Sophia 3 zvučnici, svojevremeno koštali oko 25.000 eura/par, a da sada Yvette, nasljednici Sophia 3 modela, koštaju oko 37.000 eura/par, bez pardona guram ruku u vatru i čvrsto stojim kraj stava da ne fantaziram i bavim se jeftinim nagađanjem.

Sad obucite skafandere, smjestite se u raketu i dozvolite da vas odvedem u drugu galaksiju. Tamo vas čeka Dan D’Agostino s novim referentnim Relentless Epic 800 mono pojačalima koja isporučuju 800 Watta na 8 Ohma po kanalu, odnosno 1600 Watta na 4 Ohma. Što, nije vam dosta? OK, evo onda i podatka da na 2 Ohma isporučuju 3200 Watta po kanalu. Svako pojačalo teži 145 kilograma, od čega najveći dio težine otpada na aluminij i bakar u nevjerojatnim količinama. Moraju li stranice i hladnjaci pojačala biti tako masivni, ne bih nagađao, ali znam da bi Romeo i Đani s toliko bakra i aluminija prehranili dvoznamenkastu obitelj čitavu godinu. Svaki.

Cijena za par mono pojačala iznosi oko 230.000 eura i sudeći po onome što mogu vidjeti i pročitati da društvenim mrežama te HIFI portalima, prodaja dobro ide. Ustvari, na isporuku se konkretno čeka jer ih u D’Agostinu ne mogu tako brzo napraviti kolika je potražnja. Zvuči nadrealno, ali uzmite u obzir da se trenutno nalazite u drugoj galaksiji gdje živi, radi i zarađuje nama neka sasvim nepoznata vrsta. Ta ista be pardona kupuje i ona jača Relentless mono pojačala, dvostruke snage od modela 800 i cijene od 350.000 eura/par.

Nadam se da ne zamjerate na malo šale. Ipak je ovo forma bloga i priznajem da si u ovakvim reportažnim tekstovima volim uzeti slobodu i izaći iz okvira. Želim reći da nemam problema s time koliko što u HIFI-ju košta. Odavno sam se pomirio s činjenicom da se, posebice high-end HIFI, cijenama potpuno odvojio od realnog i dostupnog te da se svakim danom povećava jaz između onih koji imaju i onih koji nemaju. Sretan je onaj tko si Relentless 800 mono pojačala može priuštiti i tko ih zna iskoristiti na najbolji način. Bez obzira na cijenu, riječ je o jednim od najboljih pojačala koja danas postoje. O referenci u apsolutnim mjerilima i svim kriterijima. Teško da će ovakva pojačala kupiti bezveznjak koji nema pojma o dobrom zvuku. Koliko sam uspio vidjeti, generalno se Relentless, ovaj i model ispod, nalaze u fantastičnim sustavima smještenim u akustički tretiranim prostorijama. Često sam razmišljao o tome kako bih volio čuti bar jedan od tih sustava.

Ajde, za neku, kakvu-takvu utjehu ostaje trenutak u kojem sam imao prilike čuti sustav u kojem su se pojačala nalazila. Uz Wilson Audio Chronosonic XVX Winter Edition zvučnike (oko 340.000 eura/par), tu je bilo i referentni D’Agostino Preamplifier (oko 150.000 eura), dCS Vivaldi APEX digitalna integracija (oko 150.000 eura), kompletno Nordost Odin 2 ožičenje (min. oko 300.000 eura), novo VTL TP-6.5 Signature II gramofonsko pretpojačalo (oko 20.000 eura), VPI Titan Direct gramofon (oko 60.000 eura), Bassocontinuo HIFI police (cijena nepoznata u ovoj konfiguraciji) i razni audio dodaci (Nordost strujni filteri, letve…).

Nažalost, cijeli je sustav bio složen samo za pokazivanje i prezentaciju pojedinih komponenti, ali ne i za iole ozbiljnije slušanje. Nalazio se u velikom prostoru s još nekoliko složenih sustava, dakle baš u izložbenom prostoru u kojem je bila neopisiva gužva. Puštali su glazbu, neke demo snimke, gomila je stajala pred sustavom, ali ze zapravo nije imalo što pametno čuti. I to treba prihvatiti kao dio sajma i izlagačkog plana i nipošto okarakterizirati kao promašaj ili zvukovno očajan sustav koji ni u tragovima ne opravdava cijenu. Tko će takvo što htjeti i može kupiti, znat će već gdje to može u miru poslušati u idealnim uvjetima.

Spomenuo bih kako je na High Endu 2023 D’Agotino predstavio i novo Momentum MxV integrirano pojačalo (oko 70.000 eura) u sustavu s Perlisten zvučnicima i Nordost ožičenjem. I ovaj je sustav više bio pokaznog karaktera tako da o zvuku ne mogu ništa suvislo napisati.

Da na Istoku ne spavaju i da uspješno razvijaju sve bolju i bolju tehnologiju, zorno pokazuje južnokorejski HIFI Rose, koji se takoreći pojavio odnikud, a sad već drugu godinu zaredom plijeni velik interes posjetitelja na High Endu. Da stvari idu po planu, pokazuje i zavidna kvadratura izlagačkog mjesta, veća od mnogih izlagača u halama, a što znači da se isplati uložiti, odnosno iskeširati ogromne novce za takav sajam.

Ponuda pokriva različite uređaje, ali uglavnom se izdvaja modelima mrežnih playera, odnosno streamera, gdje recimo model RS250A s vrha objedinjuje vrhunski DAC koji guta sve moguće audio formate (DSD, PMC, MQA…), mrežni audio/video player s podrškom za mnoštvo glazbenih u video streaming servisa, pojačalo za slušalice, sve u jednom kućištu s prednjim visokorazlučivim ekranom osjetljivim na dodir. Dostupna je i Android/iOS aplikacija za upravljanje. S odličnom cijenom od 2.600 eura, RS250A se nameće kao ozbiljan audio/video uređaj izvrsnog dizajna i moderne tehnologije.

Nakon RA180 integriranog pojačala koji je na prošlogodišnjem High Endu, prvenstveno svojim osebujnim steampunk izgledom, a zatim i zvukom privukao veliku pažnju, ove godine je predstavljen cijenom povoljniji i izgledom jednostavniji model, RA280. Bit će dostupan krajem godine u srebrnom i crnom finišu, a kada će i cijena biti poznata.

Još jedna istočnjačka tvrtka, ovog puta već dobro poznata, i dalje osvaja tržište s novim uređajima također s naglaskom na digitalne uređaje, odnosno na DAC-ove i mrežne streamere. Konkretno je riječ o kineskom Auralicu koji se i ove godine predstavio s mnogobrojnim proizvodima.

No za razliku od HIFI Rosea, ovdje govorimo već o ozbiljnim ciframa i Auralic više nije ono što je bio prije nekih 6, 7, godina kada se pojavio i omjerom dobiveno/uloženo napravio nered na HIFI tržištu. Sada ćete pak izdvojiti za top modele, primjerice, novi Aries G3 Wireless Streaming Processor gotovo 11.000 eura. No, za te ćete novce dobiti high-end uređaj koji će iz audio zapisa streaming glazbenih platformi, kao i iz lokalnih izvora izvući maksimum. Valja napomenuti kako su generalno uređaji vrhunski izrađeni te su u njih ugrađena najbolja dostupna tehnologija.

Cambridge Audio, baš poput Technicsa, više ne raspolaže samo entry-level i uređajima srednje klase, nego i onima koji se također guraju u high-end razred. Ovdje prvenstveno mislim na Edge seriju uređaja u kojoj se nalaze integrirano pojačalo, mrežni player s DAC-om, stereo i mono pojačala. Cijene se kreću 4.700 do 6.800 eura, ovisno o modelu.

Međutim, na High Endu 2023, Cambridge Audio napravio je iskorak po pitanju izlagačkog mjesta odabravši retro autobus sparkiran ispred zgrade sajma. U unutrašnjosti smo mogli vidjeti dio ponude, a tu se našla i nova (V2) verzija Alva TT gramofona.

Ljubitelji cijevnih uređaja došli su na svoje na izlagačkom mjestu Unison Researcha koji je na ovogodišnjem sajmu predstavio više cijevnih pojačala, među njima i novo Simply 845 integrirano pojačalo (9.000 eura).

Najatraktivnije za oko posjetitelja i je dalje Absolute 845 SE integrirano pojačalo (40.000 eura) koje ustvari čine dva mono cijevna pojačala i pretpojačalo spojeno u cjelinu. Ujedno je ovo i najbolje pojačalo u ponudi Unison Researcha.

I dok su ovdje pojačala stajala na silent displayu, Performance Anniversary, drugi model s vrha ponude, bio je dio sustava s Fye Audio Fifteen zvučnicima (35.000 eura/par) iz Vintage serije.

Kad smo već kod high-end pojačala, japanski Soulnote predstavio je novo A-3 integrirano pojačalo koje objedinjuje u jednom kućištu dva referentna M-3 pojačala i P-3 pretpojačalo.

Iako bi čovjek pomislio kako je riječ o pojednostavnjenim verzijama uređaja, ustvari su inženjeri Soulnotea na čelu s Hidekijom Satom, glavnim konstruktorom tvrtke, uspjeli u plutajućoj šasiji kućišta smjestiti dva potpuno odvojena mono pojačala i pretpojačalo. Cijena je za sada nepoznata, ali sudeći po ostalim uređajima iz najjače serije 3, i ova bi mogla biti visoka.

Na sajmu se A-3 integrirano pojačalo nalazilo u sustavu s FinkTeam Borg zvučnicima (oko 26.000 eura/par) i Soulnote S-3 SACD playerom kao izvorom zvuka (oko 22.000 eura) i taj je sustav zvučao izvrsno.

Još jedan japanski teškaš, Esoteric, također je raspalio svim snagama i pokazao svu raskoš svojih uređaja. Između ostalog, predstavljeni su novo Grandioso S1X Class-A izlazno pojačalo, C1X pretpojačalo, K-05XD Super Audio CD/CD player, S-05 Class-A izlazno pojačalo i Grandioso T1 MagneDrive gramofon.

TEAC, kao ‘osiromašena’ verzija Esoteric uređaja, predstavio je nove proizvode, među njima i novi VRDS-701T CD transport (2.000 eura) i VRDS-701 CD player (2.500 eura) koji će sasvim sigurno privući posebnu pažnju jer su u oba modela ugrađeni čuveni VRDS CD mehanizmi, inače originalno razvijeni upravo za Esoteric.

Naime, riječ je o jednim od najboljih CD mehanizmima ikad napravljenim. Uređaji bi se trebali uskoro pojaviti na tržištu u crnom i srebrnom finišu.

I za kraj, vjerujem da je dobar dio čitatelja bloga upoznat s iFi proizvodima. Famozni iFi iPhono2, kasnije i iPhono3 BLE svojevremeno sam recenzirao i od onda svako malo gledam što iFi novo nudi na tržištu jer sve što izbace i dalje predstavlja odličan zvuk za razumne novce. Tako sam ove godine na High Endu bacio pogled na novo iCan Phantom pojačalo za slušalice.

Čini mi se da je ekipa iFija ponovno skuhala nešto posebno jer se ne sjećam da sam dosad vidio pojačalo za slušalice koje nudi opciju zasebnog spajanja standardnih i elektrostatskih slušalica. Uz to, korisniku se nudi opcija korištenja cijevnog ili tranzistorskog ulaznog stupnja. Uređaj izgleda prilično osebujno, ali se isto tako vidi da je kvalitetno izrađen. Uskoro bi se trebao pojaviti na tržištu, za sada je u fazi prednarudžbe s cijenom od oko 3.800 eura. Živi bili pa čuli!


Preneseno sa: tooloud.co