Povratak gramofona i retro dizajniranih audio uređaja

03. kolovoza 2017. | Audio/video sistemi, Press, Recenzije

kol 3, 2017 | Audio/video sistemi, Press, Recenzije

Unatoč novim, digitalnim tehnologijama snimanja i reprodukcije glazbenih zapisa, u zadnjih desetak godina bilježi se ogroman skok proizvodnje i prodaje gramofona i vinilnih ploča (LP). Davno umirovljena i napuštena tehnologija pokazuje nevjerojatno živ i  vibrantan povratak, uz godišnji porast proizvodnje i prodaje u dvoznamenkastim postocima.

Od 1982. godine i pojave novog, revolucionarnog medija – kompaktnog diska (CD), koji sadrži glazbu zapisanu u digitalnom (binarnom) formatu, proizvodnja gramofonskih ploča i gramofona lagano je tonula u naizgled nepovratni zaborav. Ipak, mnogi kolekcionari i glazboljupci, vlasnici velikih i bogatih diskoteka, zadržali su svoje ljubimce i samo nastavili nabavljati nove naslove na kompakt diskovima.

Digitalni se medij može neograničeno kopirati, što je uzrokovalo drastičan pad prihoda autora i izvođača od kojeg se nikad nisu u
potpunosti oporavili.. Da uživanje u glazbi bude još dostupnije i jeftinije, od nedavno nije potrebno kupovati nikakve nosače zvuka, jer je većina glazbenih zapisa dostupna korištenjem internet servisa na bazi mjesečne pretplate.

Oni osiguravaju gotovo sve vrste glazbe u raznim formatima i omogućuju odabir ne samo pojedinih albuma, već i pojedinačne skladbe bilo kojeg izvođača. Čemu kupovati cijeli album, ako vam se sviđaju samo dvije-tri pjesme. Općom iformatizacijom, glazba je postala
univerzalno dostupna.

Fenomen značajnog porasta prodaje ploča i gramofona nije lako objasniti bez ankete na velikom broju osoba, ali se može pretpostaviti da je “in” postalo sve što je “retro”, što ima zanimljivu povijest i iziskuje dodatni angažman. Usporedba je veliki povratak instant fotografija (Polaroid), namještaja dizajniranog u stilu šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća, kućanskih pomagala starinskog izgleda itd…

Francuski gramofon Elipson Omega 100 RIAA BT je koncentrat novih tehnologija i inovacija. Bluetooth povezivanje, ugrađeno phono predpojačalo, plug&play.

Brionvega Radiophonograph model no. RR 126

Brionvega Radiophonograph model no. RR 126, dizajnirali su Achille i Pergiacomo Casiglioni davne 1965. godine. Ovaj jedinstveni all-in-one uređaj proizvodi se i danas uz primjenu najnovijih tehnologija. Postao je poznat nakon smrti Davida Bowia i pojave njegovog primjerka na Sotheby aukciji gdje je postigao cijenu od 324.000 USD.
AI-501DA

Za razliku od vrlo jednostavnog rukovanja i reprodukcije digitalnih zapisa, slušanje glazbe s vinilnih ploča na gramofonu zahtijeva određeno predznanje, često kombinirano s podešavanjem osjetljive geometrije kombinacije gramofon-ručka-zvučnica. Važno je napomenuti da je samo savršeno podešen gramofon u stanju besprijekorno reproducirati zapise s vinilne ploče. Osim toga, zbog formata, na omotu ploča fotografije su veće, tekst je čitljiviji ili ga ime više i cijeli postupak pripreme za slušanje i sama reprodukcija više liči nekom ritualu nego brzom i praktičnom pristupu glazbi.

Kolekcionari ploča i ljubitelji analogne reprodukcije, vlasnici većinom vrlo dobrih i relativno skupih gramofona, tvrde da je reprodukcija glazbe s ploča kvalitetnija, bolja, “organska”, humanija, jednom riječju prirodnija. Nadalje, svakih nekoliko godina predmeti za uređenja doma, odjeća i detalji pojedinog razdoblja ponovno postaju zanimljivi mladima, stanovi se uređuju izvornim namještajem ili novo proizvedenim sličnoga dizajna.

Roksan Radius 7
Roksan Radius 7 s ugrađenom ručkom Nima mlađi je brat Xerxesa. Efekt stakla, jednostavno podešavanje, potrebno je nabaviti i montirati zvučnicu.
TEAC SL-D930
TEAC-ov SL-D930 mini sustav retro izgleda: CD i radio uz Bluetooth vezu.
ifi Retro
Britanska tvrtka iFi nudi sjajno zvučeći retro sustav u kućištu od bambusa. Cijevno pojačalo, zvučnici dizajnirani na temelju legendarnih LS3/5A BBC monitora.
Roksan Xerxes, vrhunski gramofon, proizvodi se u Engleskoj više od 35 godina. Neprestano se usavršava. Potrebno ga je opremiti ručkom i zvučnicom. Remek djelo dizajna, konstrukcije, završne obrade i vrhunske kvalitete reprodukcije.

Sasvim je moguće da su neki, a možda i svi navedeni razlozi doprinijeli povratku uređaja starinskog (vintage, retro) izgleda.Uređaji za zabavu, dakako nisu iznimka. Mnoge tvrtke dobro osluškuju trendove i potrebe tržišta i brzo su u stanju dizajnirati i proizvesti predmete i uređaje koji podsjećaju na doba koje je u trendu.Trend setteri, časopisi, mnoge web stranice bave se nametanjem novih trendova, a njihove savjete i preporuke slijedi se bez pogovora.

U Audiocinema-Artu nudi se veliki broj audio uređaja koji ne samo da su u trendu, već svojim karakteristikama predstavljaju vrh ponude. Osim gramofona, nude se i all-in-one (sve u jednom) uređaji, od kojih se neki proizvode više od pedeset godina u istoj  pojavnosti, ali današnje inačice sadrže sam vrh tehnoloških dostignuća. Mnogi retro uređaji bežično su povezivi s kućnom mrežom (wi-fi) ili s drugim uređajima (Bluetooth).

Gramofoni su većinom izrađeni od novih materijala koji se sjajno bore protiv neželjenih vibracija, a većina ih dolazi u plug&play (uključi i sviraj) inačici – izvadite iz kutije, uključite i svira… Gramofoni nove generacije često imaju ugrađene A/D (analogno/digitalne)  pretvarače tako da vinilne ploče možete pohraniti na računalo u digitalnom formatu, ili putem Bluetooth-a slati u druge, na taj način povezive uređaje. All-in-one sustavi imaju pristup kućnoj mreži, internet radiju, sadrže CD reproduktor, a neki i gramofon, kasetofon
ili neko drugo prethistorijsko čudo tehnike. Uređaji koji komuniciraju unutar kućne mreže mogu se konfigurirati u multi-room inačicu, i na taj način omogućiti da seu svakoj proswtoriji sluša ista ili različita glazba s bilo kojeg dostupnog izvora. Danas, više
nego ikad, reprodukcija glazbenih zapisa postala je zanimljiva, nadahnuta i zabavna. Cijene variraju i svatko može pronaći nešto
za sebe.

Bilo da slijedite trendove, trebate odgovore na pitanja iz audio/video područja ili ste samo znatiželjni, svratite u Mesničku 9, javite se telefonom (014847 875) ili e-poštom (info@audiocinema-art.hr), i osoblje Audiocinema-Arta maksimalno će vam pomoći. Većinu  uređaja možete vidjeti, čuti i odabrati ih u skladu sa željama i mogućnostima.

Roksan Xerxes
Roksan Xerxes