Okrugla obljetnica – 50 godina gramofona s izravnim pogonom Technics, prvi i jedini „glazbeni instrument“

stu 20, 2020 | Audio/video sistemi, Technics

Gramofon Technics SL-1200 nastavlja biti standardom čak i nakon skoro 50 godina od pojave na tržištu. Davnih dana je prestao biti tretiran kao „audio uređaj“ i postao „glazbeni instrument“. Povijest Technics gramofona duga je i vrijedna saznanja.

Gramofon Technics SL-1200 nastavlja biti standardom čak i nakon skoro 50 godina od pojave na tržištu. Davnih dana je prestao biti tretiran kao „audio uređaj“ i postao „glazbeni instrument“. Povijest Technics gramofona duga je i vrijedna saznanja.

Gramofonska kombinacija (gramofon, ručka i zvučnica) je bila i ostala najkontroverzniji i najosjetljiviji uređaj u audio sustavu zbog fizičkih zahtjeva koje mora što efikasnije i preciznije riješiti.

Mora biti apsolutno neosjetljiv na vanjske ili inherentne vibracije i rezonancije, mora konstantno i precizno održavati točan broj okretaja, a pojedinačna fizikalna svojstva svakog dijela gramofonske kombinacije moraju osigurati da je generirani signal dobiven samo i jedino putovanjem igle kroz brazdu ploče.

Ručka treba mirno nositi zvučnicu, a svako vibriranje igle generira napon u magnetskom polju. Bilo kakve vibracije prouzrokovane drugačijim načinom ili uzrokom dodale bi parazitske signale izvornom zvuku i onečistile ga. Takav je signal, vrlo malog napona, potrebno pojačati posebnim predstupnjem prije ulaska u linijski ulaz pretpojačala/integriranog pojačala/risivera.

Naravno, pojačavanjem osnovnog signala pojačavaju se i parazitski, i snažna degradacija zvuka ne može se izbjeći.

Svaki način pogona ima svoje dobre i loše strane, od kojih je jedna od čujnijih deformacija remenskog pogona (belt drive) kolebanje broja okretaja uslijed lošeg, ostarjelog ili opuštenog/prenapetog gumenog remena ili kotačića (idler wheel drive), pogrešne podloge na koju je gramofon položen, pozicioniranja u odnosu na zvučnike, tutnjava zahvaljujući ostarjelom ili oštećenom kotačiću i tome slično.

Za upotrebu na radio postajama i disko-klubovima gramofoni s remenskim pogonom nisu bili podesni zbog duljeg vremena potrebnog za postizanje točnog broja okretaja.

Technics je prva tvrtka koja je konstruirala gramofon s izravnim (direktnim) pogonom koji je trebao izbjeći sve loše strane remenskog, odnosno pogona kotačićem.

1970.

Technics SP-10

prvi svjetski gramofon s izravnim pogonom (Direct Drive)

Technics SP-10 bio je prvi gramofon s direktnim pogonom pušten u prodaju davne 1970. godine. Na temeljima Sp-10 kasnije je razvijen model SL-1200. Ukratko, na osovinu motora točnog, promjenjivog broja okretaja (33⅓, 45, 78) stavljen je tanjur na koji ide gramofonska ploča. Time su izbjegnuta izobličenja zvuka uslijed kolebanja broja okretaja pogona gumenim remenom i kotačićem zbog starenja, propadanja ili razvlačenja gume.

Sustav direktnog pogona nametnuo se kao alternativa i uzrokovao razvoj modela SL-1200. Stabilan i precizan broj okretaja i brzina postizanja točnog broja okretaja imali su neupitan utjecaj na zabave u klubovima, jer je zajednica DJ-a, koja se pojavila kasnih 70 prepoznala kvalitete takvih gramofona.

Od 1960. do 1970., funk glazba postala je popularna i činila je osnovu svih plesnih ritmova koji su slijedili. James Brown i mnogi drugi glazbeni umjetnici okupili su novi “Black Music” pokret i ritam koji je doveo do daljnjeg razvoja hip-hop glazbe.

1971.

Technics SL-1100

preludij za rođenje DJ kulture

SL-1100 predstavljen 1971. godine bio je drugi model gramofona s izravnim pogonom. Uz sustav izravnog pogona, ovaj je model imao i lijevano tijelo s integriranom ručkom i tanjurom u kompaktnom kućištu. Integrirana struktura usvojena u SL-1100 imala je velik utjecaj na kasniju scenu u disko-klubovima.

Te se godine računaju kao rođendan hip-hop glazbe za koju se zasluge pripisuju DJ Kool Herc-u. Početkom sedamdesetih priredio je rođendansku zabavu svojoj sestri, a glazbu je puštao s dva gramofona. Za taj nastup se kaže se da je sam početak hip-hop glazbe.

Tih su godina mnogi ljudi održavali “kvartovske zabave” na kojima su DJ-i donosili vlastitu opremu za reprodukciju glazbe. Stoga su jednostavnost upotrebe opreme i njena prenosivost bili ključni čimbenici. Integrirana konstrukcija SL-1100 gramofona učinila ga je prvim DJ gramofonom kojeg je osnivač hip-hop kulture, DJ Kool Herc nastavio koristiti.

1972.

Technics SL-1200

prvi standardni gramofon za disko-klubove

SL-1200 pušten je na tržište 1972. Opremljen je sustavom izravnog pogona visokih performansi u kompaktnom robusnom aluminijskom lijevanom kućištu. Vrlo kvalitetan ugrađeni motor doveo je veliki i teški tanjur do nazivnog broja okretaja za samo 1/2 okretaja i imao minimalnu nepreciznost rotacije. Točke ugravirane u rub gramofona simbol su serije SL-1200. Te su karakteristike u svemu zadovoljile trend i potrebe kulture disko-klubova koja se u to vrijeme pojavila u Sjedinjenim Državama. Snažni okretni moment i stabilna rotacija omogućili su jednostavno i brzo slaganje ritmova i redanje pjesama jedne za drugom, dok je kućište za apsorbiranje vibracija omogućilo stabilnu reprodukciju u prostoru s glasnom muzikom. Kotačić za podešavanje tona bio je predviđen za kontrolu nepravilnosti rotacije, ali DJ-i su pronašli jedinstveni način da ga koriste za kontrolu tempa (BPM – broja udaraca u minuti). Prva generacija SL-1200 gramofona bila je puna funkcija za kojima je DJ zajednica čeznula, tako da je ubrzo postao standardni DJ gramofon.

1979.

Technics SL-1200MK2

prvi gramofon koji uključuje DJ funkcije

SL-1200MK2 bio je prvi Hi-Fi gramofon dizajniran za kućnu i DJ upotrebu. Osoblje Technics-a posjetilo je klubove u Chicagu i svojim očima vidjelo DJ-eve koji koriste prvu generaciju SL-1200 kao “glazbeni instrument”. Za razvoj MK2 prikupljena su mišljenja DJ-a, napravljene su potrebne izmjene kako bi se zadovoljile njihove potrebe. Veliki napredak postignut u ovom modelu bila je uporaba sustava Quartz Lock. Time je postignuta preciznija kontrola rotacije. Nadalje, usvojen je „fader controler“ radi pojednostavljenja podešavanja visine tona. U to je vrijeme dizajnirano i antivibracijsko apsorpcijsko kućište u dva dijela – gornji od aluminijskog liljeva  i donji od posebne gume. SL-1200MK2 uspješno je odgovorio na potrebe DJ-a i zbog namjenskog, poštenog pristupa promijenio se iz običnog gramofona u “glazbeni instrument”.

1989.

Technics SL-1200MK3

gramofon koji simbolizira odrastanje kulture kubova

SL-1200MK3 debitirao je 1989. godine, deset godina nakon predstavljanja epohalnog modela serije SL-1200, SL-1200MK2. Kućište MK3 bilo je ispunjeno T.N.R.C. (Technics Non Resonance Compound) materijalom za još robusniju zaštitu od vibracija. Boja proizvoda promijenjena je iz srebrne u crnu. Još jedna točka vrijedna spomena je uključivanje kliznog mata (slip-mat) kao dodatne opreme, iako nije bila izravno povezana s poboljšanjem performansi proizvoda. Umjesto da koriste gumeni mat koji se isporučivao s gamofonom, DJ-i su izrađivali vlastite klizne matove kako bi odgovarale njihovim tehnikama izvedbe. Model MK3 ispunjavao je još više potreba DJ zajednice.

U 80-ima i 90-ima, kada se MK3 plasirao na tržište, house i tehno glazba počeli su stjecati popularnost. Techno glazba započela je u Detroitu, a pridružili su se i tvorci glazbe poput Derricka Maya, Juana Atkinsa i Kevina Saundersona. Tehno glazba se također proširila po Velikoj Britaniji, Njemačkoj i Japanu.

 

1995.

Technics SL-1200LTD

model ograničene naklade koji slavi 2.000.000 prodanih primjeraka

Model SL-1200LTD je bio proizveden u samo 5.000 primjeraka. Svaka pločica sa serijskim brojem bila je ovjerena sekvencijskim brojem. Mnogi dijelovi bili su ukrašeni  24K zlatom, čineći da proizvod podsjeća na zlatni gramofon koji je dodijeljen pobjedniku DMC Svjetskog DJ prvenstva.

Regulator visine tona (pitch control) na SL-1200LTD dobio je dugme za resetiranje. Pritisak na reset  tipku, visina tona se vratila na ± 0% bez obzira na položaj.

Ova je funkcija bila i na SL-1200MK3D predstavljenom kasnije.

Početkom devedesete, DJ dvoboji uživali su sve veću popularnost, a tehnike pojedinih DJ-a dramatično su se poboljšale. DJ-i su se terminom “turntablist” referirali na svoje muziciranje, a glazbu su aktivno stvarali koristeći svoje autorske DJ tehnike.

 

1997.

Technics SL-1200MK3D

nove i detaljne funkcije kao na glazbenom instrumentu

SL-1200MK3D objavljen 1997. godine bio je skromnija verzija SL-1200MK3. Jedna od detaljnih promjena bila je izbacivanje središnjeg zaustavljanja (klika) regulatora tona na položaju ± 0%. Ovo je poboljšalo točnost i preciznost podešavanja tona u blizini položaja ± 0%.

Ostale promjene uključivale su dodavanje mjesta za rezervnu zvučnicu s kućištem i modifikaciju prekidača za uključivanje kako bi se spriječio slučajno ukopčavanje.

Ove su preinake osmišljene kako bi se poboljšala jednostavnost upotrebe u klubovima i ojačala funkcija gramofona kao “glazbenog instrumenta”.

Krajem 1990-ih, plesna glazbena scena ubrzala je pojavu mnogih raznolikosti i postala segmentirana. Jedan od popularnih glazbenih žanrova bio je Jungle / Drum’n’Bass, koji je nastao u Velikoj Britaniji.

Glazba ovog žanra sastojala se od brzog break beat-a i duboke bas linije, a uzimala je razne elemente iz svih ostalih glazbenih žanrova i dobivala daljnji zamah.

2000.

Technics SL-1200MK5

osnovne funkcije dovedene do savršenstva

Kod SL-1200MK5, Technics se trudio poboljšati osnovne performanse gramofona i uspješno odražavao potrebe DJ-a za izvršavanjem osjetljivih operacija.

Primjerice, brzina kočnice gramofona mogla se podesiti kroz rupu na tanjuru, a kao osvjetljenje zvučnice/igle ugrađena je bijela LED svjetla dugog vijeka trajanja visoke svjetline.

Obod protuutega dobio je gradacijsku ljestvica kako bi se olakšalo podešavanje gazne sile igle.

Uz mnoga detaljnih poboljšanja kardanski ovjes visoke osjetljivosti ručke opremljen je preciznim ležajem, i tako je osigurano izvrsno praćenje brazde.

Mnoga poboljšanja napravljena su na mjestima koja nisu vidljiva korisniku i podigla su osnovne performanse prema savršenstvu.

2002.

Technics SL-1200MK5G

model povodom 30 godina temeljen na akumuliranom znanju

SL-1200MK5G pozicioniran je kao savršeniji model u odnosu na SL-1200MK5.

Najznačajnija preinaka bila je ugradnja vodoravnog protukliznog mehanizma za podešavanje opterećenja u podnožje S ručke.

Ovaj je mehanizam pomogao spriječiti preskakanje igle, omogućujući tako DJ-ima da se bolje koncentriraju na izvedbu. U skladu sa sugestijama DJ zajednice, raspon podešavanja regulatora visine tona povećan je s prethodnih ± 8% na ± 16%.

Ožičenje ručke izvedeno je OFC bakrom (bez kisika) i kvaliteta zvuka dodatno je poboljšana. Glavne promjene koje su bile vidljive korisniku bile su plava LED svjetla za osvjetljenje igle visoke svjetline i prednja ploča obojena u metalik crnu boju.

SL-1200MK5G mogao se pohvaliti izgledom koji je zaslužio epitet najvećeg DJ gramofona 21. stoljeća.

2019.

Technics SL-1200MK7

nova tehnologija obilježava MK7 seriju

SL-1200MK7 najnoviji je model serije SL-1200. Za razvoj ovog modela od temelja je revidirano sve ono što moderni DJ-i trebaju i žele.

Pogonski motor s izravnim pogonom nema jezgre, stoga je postignuto stabilno okretanje i snažni okretni moment, i uspješno je eliminirana nepravilnost rotacije uslijed impulsnih pomaka motora (nazvanu cogging) što je bio jedini nedostatak izravnog pogonskog sustava.

Kao rezultat toga, kvaliteta zvuka je dodatno poboljšana. Kontrola visine tona obavlja se digitalno i osigurava bolje performanse i preciznosti praćenja brazde.

Gumbi i ručka crni su u skladu sa cjelokupnim dizajnom, a boja LED svjetla se može biti crvena ili plava. Strujni i fono kabeli su odvojivi, što dodatno pojednostavljuje rukovanje.

Dodana je funkcija rotacije tanjura u suprotnom smjeru kako bi se proširila širina stila kreativnosti DJ-a. S tim značajkama i funkcijama, MK7 svakako postavlja nove standarde za DJ gramofone.

Technics SL-1210 MK7 gramofon (Technics) MPC: 1.039,00 €

2020.

Technics SL-1210MK7R

limitirana serija MK7 Red Bull modela

Ova verzija Technics SL-1210MK7 ukrašena je prilagođenim elementima Red Bull’s BC One World B-Girl / B-Boy breakdance natjecanja.

Uključuje prilagođeni Red Bull BC ONE slip-mat, zlatnu ručku i crveni nosač za zvučnicu (headshell).

Ostala svojstva identična su MK7 modelu.

Ako želite svojoj glazbi dati krila, ovo je gramofon za vas!

Za sve dodatne informacije molimo da nas bez ustezanja kontaktirate!

TECHNICS ČLANCI: