

Konceptualni aduti – Fyne Audio F5E – BUG preporuka
Bookshelf iz osnovne linije škotske tvrtke Fyne pod nazivom F5E, stilski izveden prema uzoru na arhetip studijskog monitora, konceptualnim ustrojem na osnovi koncentričnih drivera, omogućit će kvalitativni zvučni doseg vrlo rijedak u pristupačnoj cjenovnoj klasi.
članak prenešen iz časopisa BUG – Vedran Vukašinović (Svibanj 2025.) – link
Bookshelf iz osnovne linije škotske tvrtke Fyne pod nazivom F5E, stilski izveden prema uzoru na arhetip studijskog monitora, konceptualnim ustrojem na osnovi koncentričnih drivera, omogućit će kvalitativni zvučni doseg vrlo rijedak u pristupačnoj cjenovnoj klasi
Fyne Audio F5E – Konceptualni aduti
Zahvaljujući dobrim pozicijama domaćeg distributera, i naša je hi-fi publika, iako uvijek pomalo u zapećku svjetskih trendova, imala priliku od samog početka pratiti nastajanje i tržišno etabliranje potpuno nove marke na burnom svjetskom tržištu, koja – za razliku od većine ostalih koje ovih godina nazivamo novitetima – nije nastala negdje na Dalekom istoku.
Dapače, priča o Fyneovoj produkciji zvučničkih sustava još je na potenciju zanimljivija, jer se radi o poduzeću koje su osnovali bivši inženjeri i menadžeri povijesno krucijalnog brenda, škotskog Tannoya, marke koja, uz japanski Luxman, broji godinama najduži staž konstantnog djelovanja u audioindustriji. Kao posljedica preuzimanja Tannoya od multinacionalke koja uglavnom drži profesionalnu opremu (Behringer), sedmero dugogodišnjih kolega i prijatelja odlučilo se na egzodus, i stvaranje nove marke zvučnika koja bi svojim proizvodima više odisala duhom istinskih visokovjernih reproduktora na tragu stare Tannoyeve slave.
Okupljeni oko doktora Paula Millsa, bivšeg tehničkog direktora i Tannoyevog vodećeg tehnološkog stručnjaka, ekipa Fyne Audija odmah je predstavila nekoliko linija zvučnika koje ukupno i pojedinačno, kroz specifične modele, odaju vrlo snažan individualni karakter nemalo nalik na zvučnike legendarne tvrtke iz koje su potekli. Potpomognuti investicijskim fondom koji im je omogućio razvoj proizvoda i pokretanje proizvodnje, Fyne Audio počeo je sa širokom lepezom proizvoda u nekoliko tržišnih klasa, gotovo u potpunosti temeljenih na karakterističnim koaksijalnim zvučničkim jedinicama.
Kažemo gotovo u potpunosti, jer je inicijalna osnovna serija Fyne Audijevih zvučnika, pod nazivom 300, bila, možda čak i zbog praktičnih razloga, utemeljena na klasičnoj koncepciji fizički odvojenih visokotonaca od drivera zaduženih za niže tonove. Bez obzira na to, Fyne Audio je i s tom serijom postigao vrlo solidan uspjeh, no čini se da je bilo potrebno samo nešto vremena kako bi se ustabilili proizvodni procesi, pa da i osnovnom klasom proizvoda potpuno zaokruže vlastitu filozofiju specifičnog tehnološkog stila i akustičnih postignuća.
Nakon predstavljanja nekoliko serija zvučnika vrhunske klase, između ostalog i egzotične retro linije Vintage, Fyne Audio našao je način da realizira seriju zvučnika u temeljnoj, pristupačnoj tržišnoj klasi, ustrojenoj oko autentičnih koncentričnih, point-source zvučničkih jedinica. Naziv je te serije F500E, sastoji se od dva samostojeća modela, dva centralna te jednog bookshelfa, a danas ćemo imati na testu upravo njega – polični zvučnik, punog naziva Fyne F5E.
Naizgled siroče
Zvučnik koji smo dobili na test teško da će ikada dobiti kakvu nagradu za dizajn. Oštrih rubova i mat crnog finiša, tu kutiju obilježavaju relativno nezgrapni plastični otvori na sve četiri bočne strane kutije. Oni pripadaju posebnom “BassTrax” refleksnom sustavu otvora usmjerenog prema dnu, te će stoga F5E izgledati više kao inventar nekog tonskog studija, nego kao egzemplar estetski nadahnute primijenjene umjetnosti, kojim ćete impresionirati susjede i rodbinu.
Dimenzije kutije nisu velike (270 x 174 x 228 mm), zvučnik teži samo oko 3,9 kg, a to sve ukazuje da je MDF od kojeg je, prema navodima tvrtke, građen, vjerojatno onaj tanjih dimenzija od standardnih 19 milimetara. Ipak, na test kuckanjem nismo zaključili da kutija “zvoni”, pa pretpostavljamo da je interna pregrada dobro realizirana, i da u nekoj mjeri uistinu ukrućuje tijelo zvučnika.
Sa stražnje strane nalazi se pločica s terminalima za zvučnički kabel, koja odaje dojam u sk ladu s cjenovnom klasom, no svakako je funkcionalna. Ispod i iznad terminala nalaze se dva metalna profila za montažu na zidni nosač. Iako izgledaju kao nešto za što smo sretni da je sakriveno od pogleda, u drugu ruku, daju nam do znanja da su Fyne Audio F5E u principu prilično nezahtjevni za smještaj.
Činjenica da se ovaj zvučnik nudi isključivo u jednoj verziji vinilnog završnog finiša, crnom jasenu, još je jedan prilog zaključku da estetika nije ona karta na koju su u Fyneu računali. No, osobno smatramo da zvučnik baš zbog toga posjeduje određenu dozu šarma na koji će dio kupaca pokleknuti, dok će istodobno biti dovoljno neutralan za većinu ostalih.
Nama se, dakle, prilično svidio, jer u njemu nema ničeg vizualno napadnog, kao što to zna biti slučaj kod aktualnih zvučničkih kutija koje pretendiraju na moderno uređene domove, što ponekad čak i prijeđe u određenu dimenziju neukusnog.
Ostaje nam još spomenuti magnetski pričvrstive mrežice, koje izgledaju kao da pripadaju još manjem zvučniku od F5E, s obzirom na to da pokrivaju samo područje zvučničke jedinice.
Olakšanje za smještajne probleme
Uz rijetko viđenu zvučničku jedinicu, gotovo svi Fyne Audijevi zvučnici specifični su i prema svojstvenoj izvedbi bas-refleks otvora. Iako se u kuloarima često precjenjuje značaj smještaja bas-refleks otvora na prednju ili stražnju stranu (u smislu da se dogmatski “propisuje” da one konstrukcije s otvorom na stražnjoj strani nikako ne mogu ići blizu stražnjeg zida, što i nije potpuno točno), vrlo često izvedba refleksnog otvora može poprilično utjecati na kumulativne performanse pojedinog zvučnika.
To i nije tako teško zamisliti, ako uzmemo u obzir da je kod bas-refleksa riječ o još jednoj fizikalnoj pojavi koju konstruktor zvučnika treba uzeti u obzir, i na pravilan način implementirati, pa slučaj u kojem naiđemo na korisnika ili čak konstruktora koji od bas-refleks dizajna bježe kao vrag od tamjana, i nije baš rijedak kao voda u pustinji.
Fyneov tim odlučio se hrabro uhvatiti ukoštac s tom problematikom – njihov BassTrax sustav transformira energiju otvorom usmjerenim prema dolje, u glatku valnu frontu od 360°, isporučujući duboki, kontrolirani bas koji ravnomjerno ispunjava prostoriju.
Taj dizajn trebao bi smanjiti probleme s pozicioniranjem zvučnika u prostoriji, te biti posebno učinkovit u akustički neprikladnim prostorima.
Na kraju tehničkog opisa zvučnika F5E trebamo još spomenuti kako je i rješenje zvučničke skretnice relativno neuobičajeno – na srednjetonskoj jedinici primijenjena je skretnica drugog reda, a na visokoj (high-pass) prvog. Koriste se indukcijske zavojnice s laminiranom jezgrom i malim gubicima, te kvalitetni polipropilenski filmski kondenzatori.
Začaranje
Smješteni u sustav kroz koji često varira nekoliko pojačala sasvim različitih ustrojnih osnova, Fyne F5E prvo su pokazali da su relativno nezahtjevni, kako za pogon, tako i za smještaj u akustičke uvjete pojedine prostorije. Nazivno specificirani na 87 dB osjetljivosti, s nominalnom impedancom od 8 Ω, koja očito nema tendenciju drastičnog pada tijekom radnih uvjeta, ti zvučnici bit će dobar partner i pojačalima nešto manje snage, naravno, ako su njihove tehnološke specifikacije imalo standardne.
Slično je i s pitanjem smještaja u prostoru, jer u našim testnim uvjetima nisu pokazali neke značajnije nuspojave prilikom smještaja u neposrednu blizinu zida, dok je izvlačenjem dublje u prostor došlo do primjetnog utanjenja bas-frekvencija – naravno, ipak su to relativno mali zvučnici.
No u nekim optimalnim uvjetima, koji zahtijevaju investiciju u zvučničke stalke (kao i kod gotovo bilo kojeg drugog poličnog zvučnika, uostalom), dobili smo gotovo neočekivan dio svih onih vrlina koje Fyne Audio ponosno ističe u svojim propagandnim materijalima.
Pozornica je bila jasno ocrtana u horizontalnoj ravni, dok je ona dubinska perspektiva ipak pomalo kontroverzna dimenzija oko koje se (iluzije koje, hoćemo reći) lome koplja i kod neusporedivo skupljih i tehnološki naprednijih konstrukcija.

Najvažniji aspekti kvalitetne reprodukcije, kad je u pitanju fazna koherencija glazbenog tkiva, bili su iznenađujuće adekvatno izneseni, tako da smo se bez ikakvih ograda mogli prepustiti naturalnom pulsiranju instrumenata na pojedinim kvalitetno produciranim albumima, uz potpuno zadovoljavajući doseg i visokih i niskih nota u prirodnom, očekivanom omjeru. Primjer toga album je imena “The Enchantement”, koji su 2007. godine snimili multitalentirani pijanist Armando Anthony “Chick” Corea, i američki bendžist ugarskog imena Bela Fleck.
To što su na tom albumu, nagrađenom nagradom Latin Grammy, odsvirana i snimljena samo dva instrumenta, nimalo ne umanjuje njegovu zahtjevnost za opremu koja bi ga trebala reproducirati.
Ovdje je riječ o nadahnutoj svirci dvojice vrhunskih instrumentalista, koji su, umjesto uobičajene dinamike jazz izvedbe sadržane u izmjenama pratnja – solo, odlučili izvesti međuigru u kojoj se konstantno i istodobno isprepleću i nadopunjuju linije oba instrumenta.
Ono što je vrlo značajno za ovaj test jest to da su zvučnici Fyne Audio F5E pritom uspjeli “uhvatiti” i pravilno interpretirati praktički svaki odsvirani ton.
Sve je bilo prisutno – od Fleckova čupkanja žica (fingerpicking), pri čemu se jasno čula rezonancija tijela instrumenta, odnosno kože zategnute preko okvira bendža, pa do sasvim uvjerljive reprodukcije Coreinih pijanističkih pasaža, koji predstavljaju jedan od najzahtjevnijih zadataka za hi-fi opremu (ovom ćemo prilikom zanemariti kompleksne orkestralne snimke klasične glazbe).
Fyne Audio F5E pokazao se kao sasvim pristao uređaj čak i za tako zahtjevne izvedbe, s pojedinim natprosječno reproduciranim segmentima, sasvim sigurno u vrhu tržišne klase. Također, zanimljivo je i da je blagotvorno reagirao na određeni primjerak vrlo cijenjene tranzistorske amplifikacije koju smo koristili tijekom testiranja, u odnosu na nekoliko drugih, okvirno prosječno kvalitetnih, uređaja.
Ako svemu pridodamo polivalentne mogućnosti smještaja (sasvim će se dobro snaći i na nekoj komodi), pomalo suspregnut no nedvojbeno zanimljiv dizajn, te cijenu koja bi bila povoljna i za neku vrlo klasičnu konstrukciju, a kamoli ovu s nedvojbeno kvalitetnom point-source jedinicom, nije nam nimalo teško napisati preporuku za F5E.
ZVUČNIČKE JEDINICE
Koaksijalna filozofija
Vjerojatno najvažniji element Fyne Audija F5E njegova je zvučnička jedinica. Ovaj driver izrađen je prema tvrtkinim vlastitim specifikacijama, i ne može se kupiti u slobodnoj prodaji, a već smo više puta na ovim stranicama naglašavali koliko je oportuna situacija u kojoj konstruktori kutija rade s jedinicama koje su od početka prilagođene njihovim originalnim zamislima.
Radi se o koaksijalnom sustavu sastavljenom od 125-milimetarske IsoFlare srednjetonske/bas jedinice, te 19 mm kompresijskog visokotonca s titanijskom kupolom, smještenog centralno u tijelu srednjetonca.
To znači da ta zvučnička jedinica djeluje kao point-source (točkasti) sustav emanacije zvučnih valova, pri čemu bas-srednjetonska jedinica dijeli zajedničku centralnu emitivnu točku s visokotonskom jedinicom. IsoFlare jedinice izgrađene su oko masivne, krute šasije od lijevanog aluminija, te pogonjene neodimijskim magnetom.
Rub je membrane, potom, osmišljen posebnim oblikom ovjesa, pod marketinškim imenom FyneFlute, karakterističan po narebrenim oblicima čija je svrha da učinkovito prekidaju energiju membrane na obodu.
Drugi dio paketa odnosi se na kompresijski visokotonac s titanijskom dijafragmom, optimiziran na lom membrane daleko iznad čujnog područja (30 kHz), smješten u plastični no računalno optimiziran valovod, te uz ventiliranu stražnju komoru.
Sve u svemu, ta se jedinica čini uistinu napredna i vrlo ozbiljno osmišljena, čak i kad stavimo sa strane sve njene teoretske prednosti u odnosu na klasično ustrojene sustave sodvojenim jedinicama.
Naime, konstantna usmjerenost koja je logična posljedica istodobnog, zajedničkog pomaka membrana oba drivera iz jedne točke u prostoru, pruža izvanrednu vremensku usklađenost preko cijelog frekvencijskog spektra, što je jedna od osobina koja se često kolokvijalno zapostavlja nauštrb lamentacija o “detaljnosti” ili “toplini”, a zapravo je najvažniji faktor pretvaranja nakupine zvukova u nepatvoreno, koherentno glazbeno djelo.
Iako danas većina klasičnih zvučničkih sustava u pravilu i nema većih problema s tom dimenzijom reprodukcije (zahvaljujući napretku, kako same tehnologije drivera, tako i načina kako se ustrojavaju skretnice), u pravilu se događa da koncentrično dizajnirane jedinice pokažu izvrsne rezultate kad je o tome riječ, a da ih ne “probije znoj” – što je, naravno, utemeljeno u čisto teoretskoj prednosti koju imaju.
Druga važna osobina koaksijalnog ustroja zvučničke jedinice jest sposobnost kreacije zvučne pozornice (“stage”), tako da su ovako ustrojene zvučne kutije mahom vodeće po rekreaciji trodimenzionalnosti u svojim cjenovnim klasama, čak i izvan osi slušanja.
Treća osobina koja nije nevažna jest činjenica da je uvučeni položaj visokotonske jedinice, sa srednjetonskom jedinicom kao valovodom, blagotvoran na difrakcijske efekte ruba kutije, pa stoga manjak sredstava za izradu kutije zaobljenih rubova i nije toliko očit, kao što bi to bio kod zvučnika klasične koncepcije.
Autohtona zvučnička jedinica tržišnog imena IsoFlare, najsnažniji je adut Fyneovih zvučnika, što je na potenciju važnije kada je riječ o zvučniku osnovne klase, kao što je to F5E

Još jedan specifikum Fyne Audijevih zvučnika posebna je izvedba bas-refleksnog porta, koji je tvrtka jednako tako patentirala pod imenom BassTrax

- Autentična i vrlo kvalitetna point-source zvučnička jedinica omogućit će
dimenziju rekreacije zvučne slike rijetku u cjenovnoj klasi, a vrlo solidna
performansa bit će i po cijelom raspoloživom frekventnom rasponu, uz izvrsno vremensko usklađenje, - nezahtjevni za pogon, pogodni i za nešto veće sobe od najmanjih
- Komparativno neugledan izgled u samo jednoj varijanti finiša smetat će nekim kupcima
Izrada | Performanse | Isplativost | Ukupni dojam |
8 |
9 |
7 |
9 |
DOJAM
Iako su realizirani u skladu s osnovnom cjenovnom klasom, zvučnici F5E nude sve akustičke prednosti konceptualnog ustroja zvučnika s koaksijalnom jedinicom (fazna koherencija, reprodukcija zvučne pozornice), što ih čini prilično rijetkom tržišnom zvjerkom.
FYNE AUDIO F5E
Tip | Dvostazni bookshelf zvučnici bas-refleks dizajna |
---|---|
Zvučničke jedinice |
|
Impedancija/Osjetljivost |
8 Ω / 87 dB |
Frekvencijski odziv | 55 Hz – 38 kHz |
Dimenzije | 270 x 174 x 228 mm |
Masa | 3,9 kg |
Jamstvo | 2 godine |
Cijena | 499,00 € |
Fyne Audio F5E - zvučnik za policu/stalak (par) (Fyne Audio) MPC: 499,00 €