iFi iPhono2 – mali ptić, veliki krič
Od svog lansiranja, izvorni iPhono postao je referentni fono stupanj u kategoriji do 1000 US$.
U cilju poboljšanja postojećeg modela, a zadržavajući suštinsku filozofiju dizajna, ekipa se vratila na početak i dizajnirala iPhono2 nanovo – od temelja.
Dizajn, sklopovi, dijelovi, specifikacije i najvažnije, akustička izvedba opravdali su sva sredstva za dolazak do cilja. Važnost i mogućnosti iFi iPhono2 potrebno je obrazložiti u nekoliko rečenica, kako bi problemi protiv kojih se bore bili jasniji. Gramofon, ručka i zvučnica nužni su ali ne i dovoljni za ispravnu i prirodnu reprodukciju glazbe sa crnih ploča.
Mnoga pretpojačala i integrirana pojačala novije proizvodnje nemaju gramofonski ulaz (phono), stoga je potrebno nabaviti poseban uređaj – fono pretpojačalo. Većina recentnih fono predstupnjeva ima mogućnost pretpojačanja signala iz MM i MC zvučnica, pa je moguće korištenje modela s pokretnim magnetom (MM) odnosno pokretnom zavojnicom (MC).
Zvučnice s pokretnim magnetom imaju izlazni napon do 5 mV uz impedancu od 47 kOhma, dok MC zvučnice (u pravilu) traže snažnije pojačanje zbog izlaznih napona do 0,5 mV i znatno manju impendancu. Iznimka su HO (high output) MC zvučnice koje imaju izlazni napon sličnih vrijednosti kao MM modeli.
Dakle, fono predstupanj ima zadaću s prve linije fronte, pojačati slabašan signal zvučnice, prilagoditi napon, impedancu i kapacitivnost vrijednostima linijskog ulaza pretpojačala. Uz velika pojačanja signala, u paketu ide i veliko pojačanje smetnji, šumova i svih nepotrebnih i nepoželjnih dijelova čujnog spektra koji vrebaju na početnim položajima akustičkog ratišta.
iPhono2 ima široki raspon pojačanja od 36 – 72 dB što osigurava optimalnu spregu s bilo kojom zvučnicom bilo kojeg cjenovnog razreda. Izvorni iPhono imao je zapanjujući dinamički opseg od 90 dB, ravan najskupljim fono pretpojačalima. Što reći za iPhono2 koji sa svojih 106 dB dinamičkog raspona postavlja sasvim nove standarde najboljima od najboljih.
I to nije sve! Da bismo pojasnili što je još zadaća fono predstupnja, moramo se vratiti u povijest, na početke LP ere. Na početku proizvodnje ploče događa se postupak koji će zvučnica gramofona trebati što sličnije ponoviti – narezivanje. Postupak je sličan reprodukciji pri čemu se signal s pojačala (snimka) dovodi na reznu glavu koja ga pretvara u pomake kojim se tangencijalno narezuje metalna ploča (čiji će prešani nasljednik biti LP).
Način na koji rezna glava zapisuje različite frekvencije uzrokuje da niske frekvencije zauzimaju više prostora na ploči od signala visokih frekvencija iste amplitude. Tako bi brazde niskih frekvencija bile znatno šire i trajanje zapisane glazbe bilo bi drastično skraćeno. Igla zvučnice ne bi, pri reprodukciji, bila u stanju gaziti takvim brazdama a izobličenja bi bila prevelika. Rješenje je smanjiti amplitudu niskih frekvencija pri narezivanju i povećati je prilikom reprodukcije primjenom obrnute krivulje.
Sljedeći je problem izobličenje i odnos signal/šum na visokim frekvencijama koje je potrebno izdignuti prilikom narezivanja i “stišati” pri reprodukciji. Do 1954. godine svaka je kompanija za proizvodnju vinila imala, pri snimanju, neku svoju krivulju potiskivanja visokih i uzdizanja niskih tonova, pa je reprodukcija bila otežana i često neslušljiva, jer ekvalizacijske krivulje (obrnuti postupak) nisu bile identične a koji put ih kompanije nisu niti objavljivale; pretpojačala i pojačala onoga doba imala su nekoliko pozicija selektora kojima su se mogle odabrati neke (ali ne sve) ekvalizacijske krivulje.
Do postavljanja standarda, bilo je više od 100 kombinacija nultih točaka i strmina padanja frekvencija u ekvalizacijskim krivuljama – Columbia, Decca, N.A.B., R.C.A., B.B.C., E.M.I., C.C.I.R., A.E.S., Orthacoustic, LP, N.A.B., F.F.R.R itd. Spas je stigao 1954. godine kad je Recording Industry Association of America (RIAA) objavila novi standard ekvalizacije koji je nedugo zatim prihvatila cijela audio industrija. Ekvalizacijski preklopnik nestao je s prednjih ploča pojačala, a RIAA ekvalizacijski sklop postao je jedini koji se konstruirao i ugrađivao u fono predstupnjeve. Standardna se krivulja dopunjavala kroz vrijeme, a crtež prikazuje osnovnu inačicu.
Dakle, svako fono pretpojačalo treba, osim povećanja napona i prilagodbe impedance imati sklop koji će što vjernije rekonstruirati zrcalnu sliku standardizirane ekvalizacijske krivulje, kako bi rezultanta bila ravna crta – idealna krivulja.
U mnogim su kompanijama, i nakon prihvaćanja RIAA standarda, koristili neke “svoje” krivulje koje uzrokuju da reprodukcija ploča različitih proizvođača ima drugačiji akustički potpis. Neke ploče zvuče presvijetlo, neke pretamno, neke savršeno.
Na primjer:
- Ako ploča zvuči svjetlo, oštro, tanko uz manjak dubine i tijela, pri izradi je najvjerojatnije korištena Decca ekvalizacijska krivulja.
- Ako ploča zvuči ukupno presvjetlo uz mutan i prigušen bas, vjerojatno je korištena ekvalizacijska krivulja Columbia.
iFi iPhono2 je jedino fono pretpojačalo u cjenovnom razredu koje ima mogućnost odabira, osim RIAA i druge ekvalizacijske krivulje, što osigurava reprodukciju glazbe u svoj raskoši i prirodnosti. U uređajima drugih proizvođača, za tu je mogućnost potrebno izdvojiti višestruko više novaca. I ostali elementi (impedanca, iduktivnost i kapacitivnost) podesivi su u velikom rasponu vrijednosti i teško je zamisliti zvučnicu, pogotovo MC, za koju nije moguće optimalno podešavanje. Za ovu cjenovnu kategoriju jedinstven, vrlo vrijedan i krajnje univerzalan raspon mogućnosti.
Dakle, pri reprodukciji takvih ploča moguće je odabrati ekvalizacijsku krivulju koja će sve dovesti na mjesto i osigurati prirodnu, uvjerljivu reprodukciju.
Novodizajnirani RIAA sklop jamči točnost od 20 Hz – 20 kHz uz odstupanje od +/- 0,2 dB.
iPhono2 je savršen za reprodukciju starijih ploča kod kojih RIAA ekvalizacija nije korištena, a zadržano je 6 najpopularnijih krivulja:
RIAA: Standardna ekvalizacijska krivulja za sve ploče izdane nakon 1980. i neke (npr. RCA) nakon 1950. | |
* Decca: London, Deutsche Grammophon(DG), Archiv, EMI, Argo, NAB itd. | |
Columbia/CBS, Epic, EMI (ploče izvorno izdane pod etiketom Columbia itd.) | |
eRIAA: za suvremene zapise s prekomjernim faznim-pomakom i stišavanjem visokih frekvencija (high-frequency roll-off)
|
|
IEC: RIAA sa IEC podzvučnim (subsonic) filterom | |
eRIAA/IEC: napredna RIAA sa podzvučnim (subsonic) filterom |
* Za ploče proizvedene prije1980.
Slušna iskustva
naših kolega i prijatelja mogu se sažeti u nekoliko rečenica:
“Uključi iPhono2, pričekaj da se usvira, pažljivo podesi sve što je moguće. Kreni sa slušanjem i zaboravi na bilo koji drugi fono stupanj. Kod različitih ploča, ako je potrebno, odaberi posebnu ekvalizacijsku krivulju, ako ti se ne da, ostavi na RIAA. Zvuk je autoritativan, prirodan, instrumenti su ispravne veličine i rasporeda. Prostor u sve tri dimenzije ima realnu veličinu. Moja potraga je završena. Ako imaš nekoliko puta više novaca, traži dalje, ali se ne nadaj velikoj razlici.”
Specifikacije
- Frekventni odziv: 10 Hz – 100 KHz (±0,5 dB)
- Dinamički raspon:
- MM (36 dB): > 111 dB (A-opterećeno)
- MC (60 dB): > 106 dB (A- opterećeno)
- Odnos signal/šum:
- MM (36 dB): > 85dB (A- opterećeno pri 5 mV)
- MC (60 dB): > 85dB (A- opterećeno pri 0,5 mV)
- Preopterećenje:
- MM (36 dB): > 26 dB (pri 5 mV, @ 1% THD)
- MC (60 dB): > 22 dB (pri 0,5 mV, @ 1% THD)
- Preslušavanje: <-70 dB(1KHz)
- Maksimalni izlazni napon: 6V (opterećenje >= 600 Ohm, THD <=1%)
- Ukupna harmonijska izobličenja (THD): < 0,0007 %
- Izlazna impedanca: < 100 Ω
- Napon napajanja: izmjenični, 100 – 240 V, 50/60 Hz
- Potrošnja: < 5 W (u kompletu iPOWER 15v – ne koristiti druge ispravljače)
- Dimenzije: 158 x 58 x 28 mm (DŠV
- Masa: 164 g
Nemojte zaboraviti da vrhunska reprodukcija glazbe s ploča jednako ovisi o gramofonskoj kombinaciji kao i fono predstupnju.
Molimo da nas bez ustezanja konzultirate za sve dodatne upite.