Anthem STR izlazno pojačalo na testu
Testiranje je provedeno zahvaljujući voljnosti vlasnika tvrtke Audio Cinema Art da ustupi ove iznimne komponente na testiranje.
STR je po kvaliteti najviša linija Anthem pojačala. Pored njega u ponudi je još jedno integrirano i jedno pred pojačalo. Na usporednom testu na slijepo usporedba je rađena raspoloživim pojačalima poznanika i prijatelja koja spadaju u cjenovnu kategoriju 6.000 – 8.000 eura.
Testiranje je provedeno zahvaljujući voljnosti vlasnika tvrtke Audio Cinema Art da ustupi ove iznimne komponente na testiranje.
STR je po kvaliteti najviša linija Anthem pojačala. Pored njega u ponudi je još jedno integrirano i jedno pred pojačalo. Na usporednom testu na slijepo usporedba je rađena raspoloživim pojačalima poznanika i prijatelja koja spadaju u cjenovnu kategoriju 6.000 – 8.000 eura.
Anthem STR izlazno pojačalo na testu
Iz članaka dostupnih o kanadskoj tvrtki Anthem, evidentno je da značajniji razvoj njihovih hi fi proizvoda započinje njenim preuzimanjem od strane tvrtke Paradigm Electronics prije dvadesetak godina. Među mnogim inovacijama razvijenima tijekom posljednja dva desetljeća, na hi fi tržištu je poseban odjek ostavio njihov koncept DSP sklopa čije inačice koje stalno unapređuju ugrađuju u predpojačala i integrirana pojačala. Softver DSP tehnologije i dalje usavršavaju, premda se posljednja verzija na usporednim testovima pokazala među najboljima na svijetu i potvrdila da ne postoji prostorija u kojoj ova aplikacije ne može dodatno optimizirati uživanje u glazbi.
Fokus na ovome testu je na izlaznom pojačalu Anthem STR (slika 1). Obzirom na ozbiljnost inženjerskog pristupa u svim proizvodima ove marke poticaj za testiranje ovoga izlaznog pojačala je bila pretpostavka da je tvrtka svojim najsnažnijim izlaznim pojačalom ponudila i više od cjenovnog razreda u koje spada. Poticaj za ovo testiranje je bilo i ocijeniti potencijal iznimnih zvučnika, Monitor Audio Platinum PL 500 II koji brojem jedinica i veličinom kabineta zahtijevaju pojačalo nadprosječne izlazne snage.
Anthem STR pojačalo snage (Anthem)
MPC: 7.799,00 €
AKCIJA: 5.499,00 €
Kupi
Slika 1: Anthem STR izlazno pojačalo s velikim displejem s digitalnim vu – metrima
Ova perjanica engleskog proizvođača bila je predstavljena na Hi fi Sajmu u Zagrebu pred par godina.
Na tom sajmu je bilo mnogo komentara da je upravo u sobi u kojima se glazba slušala preko Monitor Audio PL 500 zvučnika najviše ostajala u uhu i u srcu. Doduše, kako se vidi na fotografiji 3 tamo su zvučnici bili pogonjeni iznimno skupom kombinacijom Esoteric komponenti, pa je predstavljalo izazov ocijeniti zvučni doseg ovih zvučnika u kombinaciji s opremom umjerenije cijene. Koliko je puna cijena Anthem-a STR od cca 7.500 eura umjerena je za diskusiju, no u usporedbi s Esoteric amplifikacijom ipak je nešto o čemu i obični smrtnik može razmišljati.
Anthem STR je časopis Stereoplay svrstao u kategoriju sa Pass X 350.5, Spectral DMA 160, Mark Levinson No.531 H i Accuphase A 45, pojačalima u cjenovnom rangu od 9.000 – 12.000 eura. Anthem STR nakon novog usklađivanja cijena proizvođača po punoj cijeni košta 7.500 eura.
Testiranje je provedeno zahvaljujući voljnosti vlasnika tvrtke Audio Cinema Art da ustupi ove iznimne komponente na testiranje.
Slika 2: Anthem STR je koncipiran u dva zasebna mono bloka u kojima se nalaze po dva pojačala
STR je po kvaliteti najviša linija Anthem pojačala. Pored njega u ponudi je još jedno integrirano i jedno pred pojačalo. Na usporednom testu na slijepo usporedba je rađena raspoloživim pojačalima poznanika i prijatelja koja spadaju u cjenovnu kategoriju 6.000 – 8.000 eura. Tako su se tu našla dva Accuphase integrirana pojačala (cca 6.000 – 8.500 eura), jedan Luxman (cca 7.000 eura) i dva izlazna Pass-a (6.500 – 8.000 eura). Na usporednom testu je korišteno cijevno pred pojačalo Ivanišević A05 (Siemens elektronske cijevi) klasom prilagođeno kategoriji izlaznih i integriranih pojačala na testu.
Ono što se konstatira na kraju usporednih testova reći ćemo odmah na početku: Anthem STR je većinom obilježja i dojmova zvučne slike koju stvara iznad cjenovne klase kojoj pripada. Razlike u dojmovima u usporedbi s raspoloživim pojačalima na testu bile su više nego očite i čujne. Pojačalo ima više nego dovoljno snage da pokrene i najsloženije velike zvučničke sustave (svaki zvučnik Monitor Audio PL 500 II ima 4 bas jedinice, dva srednjotonca i jedan trakasti visokotonac, dakle ukupno osam bas jedinica).
Na testu su korištene slijedeće komponente i oprema:
- Ivanišević cijevno predpojačalo A05,
- Oppo BDP 105 D univerzalni plejer,
- Teac UD 505 X D/A pretvarač,
- modificirani Technics SL 1200 MK 2 (Jelco ručka/Copulare podloške, Ortofon Quintet black S MC zvučnica),
- Lucianissimo transformator,
- iFi Power station mrežna letva s dodatnim AC ipurifierom kojim su razdvojeni strujni kabeli analogne i digitalne sekcije,
- Cosmic stage labs podloška
- Audioquest NRG Z 3 strujni i Nordost Red Dawn audio kabeli
- Ivanišević upleteni bakreni zvučnički kablovi s pamučnom oblogom
Slika 3: Monitor Audio Platinum PL 500 II na
Zagrebačkom hi-fi sajmu
Alternativni zvučnici na testu su bile Ivanišević samogradnje Kubus 1 (slika 6) s jedinicama iz Criterion TMR 160 transmition line zvučnika (slika 5). Membrane ovih iznimnih zvučničkih jedinica od tretiranog papira, a visokotonac je soft dome) s novom skretnicom prilagođenom da pogoni dvije bas jedinice koje rade u istoj fazi postavljene jedna iza druge u kompresijskoj kutiji. Jedan od dva srednjetonska zvučnika postavljen je u gornjoj (suženoj) ploči zvučničke kutije (prema konceptu korištenom za model Winchester Castle zvučnike – slika 4).
Drugi srednjotonac i visokotonac meke kupole su smješteni u prednjoj plohi u gornjem suženom dijelu kabineta. Vanjski dizajn kutija ovih zvučnika podsjeća na Eggleston Works Andra zvučnike, ali manjih dimenzija. Ovi su predviđeni da se postavljaju na niže ili stalke srednjih dimenzija. Za ovu priliku bili su na stalcima srednje visine punjenim olovnom sačmom, o čemu svjedoči i težina svakog stalka od + 30 kg.
Jedinična zvučna kutija je teška cca 30 kg, tako da bez obzira na kutije srednje veličine težina je iznadprosječna. Kutije su koncipirane na način da ovisno o postavljanju u prostoru mogu raditi kao kompresijski (jednostavnim zatvaranjem bas refleks otvora na stražnjoj plohi) ili kao bas refleks inačica, ovisno o tome koliko se basa u donjem registru želi.
No ova mogućnost je pretpostavka i za iznimno brz i precizan bas koje ove kutije mogu isporučivati i u maloj prostoriji, neovisno jesu li postavljene neposredno uz stražnji zid (tada se koriste u kompresijskom modu rada). Radi se o unikatnim zučnicima koji su se svojim zvučnim dojmovima svrstali u cjenovnoj klasi do 8.000 eura. Bilo je zanimljivo usporediti njihovu zvučnu sliku sa golemim Monitor Audio PL 500.
Na donjim fotografijama je Ivanišević zvučnik na stalku i izvorni Criterion TMR 160 čije su jedinice iskorištene u ovome zvučniku.
Slika 4: Castle Wichester koncept postavljanja jednog srednotonca u gornju plohu zvučnika
Anthem STR kojega smo dobili na test je bio u sivoj boji (postoji i crna verzija) s kojom veliki crni displej na prednjoj strani pojača stvara privlačan kontrast, posebno kada se uključe veliki digitalni vu – metri uz koje je praktično ostaviti i pokazivač radne temperature pojačala. Dimenzijama je Anthem STR nešto manji od modela P2 čije je u biti unapređenje. Usprkos nešto manjem kućištu koje omogućuje smještaj u standardnim hi fi policama, a čak je i nešto manje težine što je pravi inženjerski poduhvat obzirom da se radi o uređaju koji može kontinuirano isporučivati 400 vata po kanalu sa zvučnicima od 8 ohma. Ima tu još inovacija, jer premda snažnije ovo pojačalo u usporedbi s pretodnikom P 2 ima manju potrošnju struje, te sigurniji sustav zaštite.
Čujne razlike koje se odmah primjećuju uključivanjem Anthem STR izlaznog pojačala u usporedbi s pojačalima s kojima se uspoređivalo je izraženije najdublje bas područje i brži atak srednjih basova. Najdublje bas područje u usporedbi sa ostalim pojačalima stvara dojam intenzivnije dinamike, bržeg ataka, ali događa se i nešto u cjelokupnoj zvučnoj slici sa transparentnošću.
Očito se zbog velike raspoložive snage ovog izlaznog pojačala ono puno bolje nosi s iznenadnim opterećenjima i dinamičkim skokovima slijedom čega je potpuno imuno na izobličenja što stvara dojam da se pročistila i slika gornjih frekvencija. Zvučna slika i dojmovi koje ne samo pri slušanju klasične, već i rock glazbe, Anthem STR unosi u sustav definitivno je u višoj cjenovnoj klasi od onoga što su ponudila sva pojačala korištena na ovome usporednom testu.
U smislu onoga što smo mogli čuti može se konstatirati da su ocjene u njemačkom Stereoplayu koje Anthem STR svrstavaju uz bok Pass X 350.5, Spectral DMA 160, Mark Levinson No.531 H i Accuphase A 45 u potpunosti opravdane.
Slika 5: Criterion TMR 160 – referentni transmition line zvučnici iz devedesetih godina XX stoljeća
Anthem STR kojega smo dobili na test je bio u sivoj boji (postoji i crna verzija) s kojom veliki crni displej na prednjoj strani pojača stvara privlačan kontrast, posebno kada se uključe veliki digitalni vu – metri uz koje je praktično ostaviti i pokazivač radne temperature pojačala. Dimenzijama je Anthem STR nešto manji od modela P2 čije je u biti unapređenje. Usprkos nešto manjem kućištu koje omogućuje smještaj u standardnim hi fi policama, a čak je i nešto manje težine što je pravi inženjerski poduhvat obzirom da se radi o uređaju koji može kontinuirano isporučivati 400 vata po kanalu sa zvučnicima od 8 ohma. Ima tu još inovacija, jer premda snažnije ovo pojačalo u usporedbi s pretodnikom P 2 ima manju potrošnju struje, te sigurniji sustav zaštite.
Čujne razlike koje se odmah primjećuju uključivanjem Anthem STR izlaznog pojačala u usporedbi s pojačalima s kojima se uspoređivalo je izraženije najdublje bas područje i brži atak srednjih basova. Najdublje bas područje u usporedbi sa ostalim pojačalima stvara dojam intenzivnije dinamike, bržeg ataka, ali događa se i nešto u cjelokupnoj zvučnoj slici sa transparentnošću. Očito se zbog velike raspoložive snage ovog izlaznog pojačala ono puno bolje nosi s iznenadnim opterećenjima i dinamičkim skokovima slijedom čega je potpuno imuno na izobličenja što stvara dojam da se pročistila i slika gornjih frekvencija. Zvučna slika i dojmovi koje ne samo pri slušanju klasične, već i rock glazbe, Anthem STR unosi u sustav definitivno je u višoj cjenovnoj klasi od onoga što su ponudila sva pojačala korištena na ovome usporednom testu.
U smislu onoga što smo mogli čuti može se konstatirati da su ocjene u njemačkom Stereoplayu koje Anthem STR svrstavaju uz bok Pass X 350.5, Spectral DMA 160, Mark Levinson No.531 H i Accuphase A 45 u potpunosti opravdane.
Slika 5: Criterion TMR 160 – referentni transmition line zvučnici iz devedesetih godina XX stoljeća
Razmišljate o izlaznom hi end pojačalu cjenovne klase 10.000 i koju tisuću više eura? Prije konačne odluke svakako poslušajte i Anthem STR premda je njegova puna cijena 7.500 eura.
Do punog izražaja u sinergiji s Monitor Audio PL 500 zvučnicima STR dolazi pri slušanju velikih orkestara (Esoteric SACD izdanja). Sve je tu na svome mjestu, svaki instrument u orkestru se može precizno pozicionirati na pozornici, dubina i širina pozornice je izvanredna, a dojam izvedbi Mahlerovih simfonija (SACD) je naprosto veličanstven, kako u zvučnoj slici, takoi u dinamici izvedbe. Posebno su atraktivno (i prostorno precizno) s Anthemom zvučali zborovi. Sibilanti i suglasnici su iznimno prirodno povezani s glavnim notama. Prijatelj,koji je diplomirao violu nas je uvjeravao da čuje jasnu razliku Guarneri i Stradivari violine na pojedinačnim izvedbama.
Ono što dodatno karakterizira Anthem STR je njegova muzikalnost ili je to nevjerojatna neutralnost slijedom koje propušta izvorni zvučni zapis oplemenjujući ga snagom i dinamikom koja mu vraća živopisnost, odnosno dojam glazbe kada se sluša u živo u kakvom akustički prilagođenom prostoru.
Imao sam iskustava o razlikama koje izlazno pojačalo može unijeti u postojeći hi fi sustav. Anthem STR je tu otišao i korak dalje jer pokazao izvanredne performanse i kada smo ga kao izlazno pojačao spajali sa sekcijama pred pojačala integriranih pojačala koja smo imali na testu.
Zvuk vinila Anthem STR podiže na još višu razinu. Prirodnost glazbe reprodukcijom vinilnih ploča dobre produkcije je doživljaj za sebe. S druge strane pojačalo ima nešto u sebi što čak i nove vinile, remasterizirane i one ponovno izvučene s digitalnih vrpci čini manje traumatičnim iskustvom za slušatelja nakon što je na gramofonu prethodno bilo neko izvorno DECCA ili Living stereo izdanje iz sedamdesetih godina dvadesetog stoljeća.
No kombinacija s cijevnim Ivanišević pred pojačalom stvara gotovo nestvaran dojam glazbenika tu, pred vama u sobi. Osebujan doživljaj slušane glazbe neovisan je o onome što se sluša. Tako se s Anthemom STR i Clash i Stranglerse može doživjeti na jedan sasvim drugačiji način (vinili). Ne, nije to dojam koji se stvara nekakvom remasterizacijom izvornog snimka u pojačalu najnovije generacije, već se ovdje radi o stvarnosti dojma određenih tipova gitarskih magneta i korištenih gitarskih pojačala, dojmu koža i činela bubnjeva i dr.
Zvučna slika koju stvara Anthem STR bogata je detaljima i tonski uravnotežena. Doista velika rezerva snage omogućuje nekakvu lakoću izvedbe i najzahtjevnijih dinamičkih skokova složenih orkestralnih djela. Nismo uspjeli čuti ni najmanju distorziju žica gitare pri iznimno visokoj snazi slušanja kompozicije If s remasteriziranog cd-a Atom heart mother od Pink Floyd-a. Moguće je rješenje s dvostrukim predimenzioniranim toroidnim transformatorima također dalo doprinos iznimnom dojmu širine zvučne slike, odnosno razdvajanja kanala.
Nešto što je inače standard isključivo kod najskupljih cijevnih maloserijskih gitarskih combo pojačala, da na svim razinama glasnoće daju puninu dinamike odsviranim tonovima pokazalo se da ostvaruje i Anthem STR. Anthem STR na svim razinama glasnoće održava ravnotežu visoke dinamike, neovisno o složenosti glazbenog djela. Anthem STR na svim razinama glasnoće omogućuje istinsko uživanje u slušanju glazbe.
Anthem STR će se dodatno svidjeti onima koji često slušaju rock djela. Svaki, dobro poznati album, na cd-u, a pogotovo na vinilu, zazvučati će drugačije, moćnije, potpunije, s više detalja prirodnije i dinamičnije. Anthem STR po utiscima mnogih koji su ga slušali na ovome testiranju posjeduje najčvršći i najživopisniji zvuk koji su imali prilike čuti, a prema iskustvima sa svojim cd-ima i vinilima koje su donijeli složili su se da je univerzalno ugodno pojačalo za sve vrste glazbe. Moguće je to posljedica spomenute tonske neutralnosti.
Anthem STR se Izvanredno prilagodio i alternativnim zvučnicima na testu izvlačeći iz njih ono što ni njihov konstruktor Toni Ivanišević, koji je bio prisutan na jednoj seansi nije znao da mogu pružiti.
Može se konstatirati da je Anthem STR pojačalo čiji je zvuk u klasi 50 % iznad svoje maloprodajne cijene. Zavodljivi veliki displej s digitalnim vu-metrima koji precizno očitavaju intenzitet snage u watima bonus je koji ukupni dojam podiže na još višu razinu. Snaga koju Anthem isporučuje sigurno je dostatna i za najzahtjevnije zvučnike, a sa svojih cca 27 kilograma pojačalo nije pretjerano teško, dok širinom, dubinom i visinom pristaje u većinu standardnih hi fi polica. Treba voditi računa da iznad gornje plohe ostane dovoljno prostora za hlađenje. Nakon višesatnog slušanja pri velikoj glasnoći u prostoriji duljine 7,5 i širine 5,5 metara temperatura pojačala se stabilizirala na 38 stupnjeva Celzija. U ovoj prostoriji Anthem STR je omogućio neobično uravnoteženu frekventnu karakteristiku glazbenih djela svih glazbenih žanrova, a ukupnoj transparentnosti zvučne slike dodatno su doprinijeli visokotonci Monitor Audio PL 500.
Deklarirana snaga Anthem STR:
- 400 watts x 2 @ 8 Ω RMS
- 600 watts x 2 @ 4 Ω RMS
- 800 watts x 2@ 2 Ω RMS
Svaki kanal posjeduje vlastiti oklopljeni toroidni transformator. Svaki mono blok je podijeljen na dvije sekcije, a svaka od njih posjeduje vlastito hladilo. Tradicionalni dizajn s dvostrukim toroidnim transformatorima od 600 VA (po jedan za svaki kanal) omogućuje snagu veću od deklarirane, već nekoliko minuta nakon uključivanja pojačala. Anthem STR koristi inovativnu komplementarnu povratnu vezu koja ga zvukom približava A klasi, ali pojačalo zadržava visoku efikasnost i nisku potrošnju električne energije jer radi u AB klasi. Na svakom kanalu je 16 bipolarnih tranzistora najviše klase koji izobličenja drže na ljudskom uhu potpuno nečujnoj razini.
Dvije su neovisne linije najboljih kondenzatora, po jedna za svaki mono blok pojačala. Svaki kanal tako raspolaže s 4 x 8,200 uF (32,800 uF ukupno) 100V napajačkih kondenzatora, što je neznatno manje od 100 uF/watu za svaki kanal. Ovaj podatak pokazuje da u projektu STR izlaznog pojačala nije bilo kompromisa radi kalkulacije proizvođačke cijene komponente. O svakom transformatoru brine zasebni osigurač.
Tu je i sklop za nečujno uključivanje zbog koga nema ni najmanjeg udara u zvučnicima. Poseban sklop u pojačalu rješava problem pada snage na utičnici ukoliko se više velikih potrošača istovremeno uključi na isti strujni vod. Digitalni vu metri su značajno bržeg odziva od analognih, a moguće je odrediti i nazivnu impedanciju priključenih zvučnika kako bi očitavanje izlazne snage u vatima bio precizno i točno.
Advanced Load Monitoring nadzire radnu temperaturu pojačala, struju i napon, te brine o sigurnom radu. Sustav je postavljen izvan linija zvučnog signala, kao zaseban sklop koji štiti i pojačalo i zvučnike od oštećenja, istovremeno smanjujući mogućnost izgaranja linijskog osigurača slijedom iznenadnih strujnih udara u električnoj mreži, ako je pojačalo spojeno direktno u utičnicu. I taj linijski osigurač je po objašnjenjima inženjera priča za sebe, ali fokus nam je ipak bio na onome što smo slušali. O tehničkim detaljima se više podataka može pronaći na slijedećim linkovima:
- https://www.hifi-advice.com/blog/review/digital-reviews/spdif-dac-reviews/anthem-str-preamplifier-and-power-amplifier/
- https://www.audioholics.com/av-preamp-processor-reviews/anthem-str-preamp-power-amplifier
- https://www.audioaffair.co.uk/anthem-str-power-amplifier
- https://www.anthemav.com/products-current/model=str-power-amplifier/page=overview
- https://www.theabsolutesound.com/articles/anthem-str-preamplifier-and-str-power-amplifier/
Na navedenim linkovima se može pronaći i iskustva vezana uz kombinaciju sa Anthem predpojačalom za one koji se za isto odluče zbog njihovog DSP patenta.
Na stražnjoj strani pojačala su priključni terminali najviše klase za jedan par zvučnika koji prihvaćaju sve tipove priključnica ili golu žicu, jedan par balasniranih i jedan par nebalansiranih audio kabela.
Zanimljiv tehnički detalj je i posebno rješenje uzemljenja pojačala koje također doprinosi ljudskom uhu nečujnom razinom šuma – ovo smo testirali direktnim priključenjem pojačala u zidnu utičnicu, zaobilazeći IFi strujnu letvu. Strujni kabel koji se isporučuje s pojačalom u četiri verzije priključka za različite standarde utičnica evidentno je također rezultat istraživanja proizvođača. Testirali smo zamjenske kabele cjenovne klase do 600 eura. U zvuku Anthema STR nismo čuli razlike. Iznenadilo nas je i iskustvo da se u zvuku ništa nije promijenilo kada smo strujnim kabelom pojačala zaobišli iFi letvu. Kada smo isto radili sa strujnim kabelima drugih pojačala na testu bolje karakteristike Anthema STR postajale su još drastičnije.
Dakle, vlasnik Anthem STR izlaznog pojačala nema razloga razmišljati o promjeni strujnog kabela, a pojačalo može direktno uključiti u zidnu utičnicu, mimo posebnih audiofilskih letvi.
Na stražnjoj strani pojačala su prekidači koji omogućuju uključivanje/isključivanje putem daljinskog upravljača kada se STR koristi s Anthem pred pojačalom. U tehničkim podacima slijedom tvorničkih mjerenja THD je zanemarivih 0,004%, a SNR mjeri 121 db. Garancija proizvođača je 5 godina, no konstrukcijom i inteligentnom zaštitom vjerojatno nikada neće zatrebati servis, a komponenta će moguće nadživjeti sretnog vlasnika.
Izlazno pojačalo doista može značajno doprinijeti postojećoj zvučnoj slici temeljenoj na također jako dobrim integriranim pojačalima. Suptilne razlike koje se odmah uočavaju mijenjaju dojam ukupne zvučne slike. Postajete svjesni svih kvaliteta komponente tek kada je zapakujete u kutiju i vratite distributeru. Posebne odlike Anthema STR u zvučnoj slici koju stvara su jasni, čisti basovi, odnosno nestajanje onih basova u donjem registru glazbenog djela koji nemaju nikakve veze s izvornom snimkom, a po pravilu smetaju ušima posebno senzibilnih ukućana. Bas tonovi koje doslovce ispaljuje Anthem su jasni, prodorni i brzi bez ikakvih zaostalih istitravanja zvučničkih jedinica. Treba pohvaliti i inženjersko rješenje uzemljenja koje koriste zahvaljujući kome ovo pojačalo daje svoj kvalitativni maksimum sa strujnim kabelom s kojim se isporučuje
Nismo se mogli suzdržati da na kraju ne usporedimo i zvučne dojmove raspoloživih integriranih Accuphase pojačala u odnosu na kombinaciju njihovih izlaznih sekcija s Ivanišević cijevnim pred pojačalom. Razlike u preciznosti pozicija instrumenata, prirodnost zvuka klasičnih instrumenata, prezentnost zvučne pozornice i detalji su bile više nego očite u korist kombinacija u kojima je korišteno Ivanišević pred pojačalo. Ovaj hi-end entuzijast je evidentno koncepte svojih cijevnih komponenti doveo do savršenstva dugogodišnjim testiranjima. Šteta što mu je to ostao tek hobi jer bi zvukom svojih komponenti mogao usrećiti mnoge zaljubljenike dobrog zvuka.
Monitor Audio PL 500 II
Na kraju, da se detaljnije osvrnemo i na Monitor Audio Platinum PL 500 zvučnike. Radi se o doista dojmljivim zvučnim kutijama koje veličinom i kvalitetom izrade ostavljaju dojam u svakom interijeru, a opet zbog elegancije se na neki način uklapaju u prostor, čak i manjih prostorija (slijedeća slika).
Ovi zvučnici su dokaz da se i nadprosječno visoke zvučne kutije mogu uklopiti u interijer. Obzirom na sedam zvučničkih jedinica u svakoj kutiji nisu ni mogli biti manji od cca 2 metra visine. Iznimnim finišem impresioniraju već na prvi pogled. Toplog, iznimno bogatog i muzikalnog zvuka, visoke efikasnosti koja omogućuje da se u blagodatima njihova zvuka uživa i s pojačalima umjerenije snage i cijene fantastičan su dojam ostavili u kombinaciji s Vincentom SV 234, Unison Research Unico 150, Esoteric AI 10 i još nekoliko integriranih pojačala koja ne spadaju u klasu u kojoj su ovi Monitori. Nisu zahtjevni ni po pitanju zvučničkih kabela, te se i po tome razlikuju od mnogih zvučnika ove cjenovne klase koji podrazumijevaju korištenje zvučničkih kabela od 1.500 eura i skupljih da bi zvučna slika bila zadovoljavajuća. Monitori izvrsno rade i s Norodost Blue Heaven i s Kimber 8 TC i sa Sommer SC-Quadra Blue i mnogim drugim zvučničkim kabelima koje smo na njima promijenili tijekom ovoga testa.
Rasporedom jedinica, ali i toplom muzikalnošću koja je još više potencirana kada se koristi cijevno pred pojačalo ili integrirano pojačalo s cijevno sekcijom pred pojačala podsjećaju na jedan od modela Raidho zvučnika (50ak % skuplji).
Monitor Audio PL 500 II predstavlja ukupni doseg inženjerskog truda i inovacija ove britanske tvrtke. Slojevi glazbe kojima ispunjavaju prostoriju u kojoj su postavljeni prepuni su dubine i detalja, muzikalnost je izvanredna, a koherencija zvučne slike takva da vam ostaje u uhu i satima nakon seansi uživanja u njihovom zvuku. Iznimno su efikasni, što ih čini dobrim partnerima s vrlo različitom gamom pojačala. Predivno su zvučali čak i sa cijevnim integriranim pojačalom koje im je davalo 30-ak (pravih) wata po kanalu. Od desetina pojačala koja samo na njima isprobali nije im snagom legla jedino jedna replika Pass-a. Tražili su koji wat više.
Monitor Audio Platinum PL 500 II s furnirom Santos Rosewood presvučenim s 11 slojeva klavirskog laka i prednjom pregradom presvučenom visokokvalitetnom Inglestone kožom nisu samo zvučnim dojmom istinsko umjetničko djelo. Osnovna visina zvučnika od 182 cm raste sa šiljcima koji se jednostavno postavljaju. Zvučnici će narasti još koji centimetar kada se pod njih postave kamene ploče s filcom s donje strane kako bi se stotinjak kilograma težak zvučnik mogao uopće pomicati po parketima u traženju optimalne pozicije. Monumentalni, raskošni monoliti na prvi pogled zastrašuju, ali se vrlo brzo uklope u svaki prostor kao njegov dojmljivi ukras. Završna obrada ovih zvučnika je pravo umjetničko djelo. No ono što doista ostavlja dojam je kada iz njih zasvira kakav simfonijski orkestar. Krivo rečeno, orkestar uopće ne svira iz njih. Orkestar je tu, u sobi, pred slušateljem.
S primjerenom amplifikacijom četiri bas zvučnika od osam inča iz svakog od dva zvučnika prostoriju će ispuniti nevjerojatnom snagom donjeg frekventnog spektra bilo kojeg glazbenog djela. U tom donjem basu nema ničega što ne pripada glazbi, nema tutnjave, nema neugodnih bas udara koji nemaju ništa zajedničko sa slušanjem glazbe u živo. O srednjotonskom spektru brigu u svakoj kutiji vodi D’appolito konfiguracija (2 identična midwoofera od četiri inča). O tonskom spektru iznad tih midwoofera u svakoj kutiji brine po jedan MPD visokotonac (Micro Pleated Diaphragm). Izgledom podsjeća na AMT visokotonac, ali zvukom je jasniji, precizniji i prezentniji.
Membrane woofera i midwoofera su kompozitnog sastava, vrlo tanke strukture i iznimno male mase, a visoke krutosti slijedom čega ove jedinice imaju značajno manja izobličenja na frekvencijama nižim od 300 Hz (više od 8 db niža izobličenja u usporedbi s jedinicama čije su membrane od drugih materijala). Precizna geometrija konusa, ovjes visokih performansi, toplinska optimizacija i inovativan način povezivanja zavojnice s membranom zvučnika rezultat su godina istraživanja u Monitor Audiu. Stražnja komora midwoofera je zatvorena u zašiljenom kućištu koje dodatno prigušuje stojne valove zadržavanjem neželjenih rezonancija unutar kutije. Doista, polaganjem dlana na kutiju i kod jako glasnog slušanja pod rukom se ne osjeća doslovno ništa.
MPD visokotonac (dijafragma) razvijen je na svim dobrim iskustvima AMT visokotonca. No kod ovoga je povećan broj polja a smanjena ukupna površina u usporedbi s tradicionalnim AMT visokotoncima. Ove fizičke modifikacije su prema testovima u gluhoj komori omogućile ravnomjeran odziv do 100 kHz. Reći će netko, čemu kad većina starije populacije ne čuje ni 20 kHz. Istina, no svi mi kojima je hi end hobi i ljubav uvjerili smo se da ravna frekventna karakteristika zvučnika iznad granice čujnosti doprinosi čistijoj i transparentnijoj zvučnoj slici svih frekvencija koje ljudsko uho čuje.
Kabinet je naravno, zakrivljen kako bi se i na taj način potisnulo stojne valove zbog veće čvrstoće konstrukcije, no vodilo se računa i o estetici. Dijelovi pregrada u kućištu izrađeni su od posebnih polimera koji pomažu dodatnom gušenju vibracija unutar kutije. Masivno unutarnje učvršćenje kutije daje rezultate kao i puno skuplje aluminijske konstrukcije, no korištenje jeftinijih polimera umjesto skupljeg aluminija omogućilo je da se uz definiranu cijenu osigura vanjski finiš zvučničkih kutija kakav se susreće kod zvučnika skupljih od 40.000 eura. Monitor Audio Platinum PL 500 II kada su predstavljeni na tržištu pred par godina koštali su pola toga iznosa, 20.000 eura.
Zvučničke kutije su potpuno inertne na zvuk koji propuštaju i pri iznimno visokim glasnoćama slušanja glazbe. Tome doprinose i dugi ultra čvrsti veliki vijci kojima su ušvršćene sve pregrade i kojima su na stražnjoj plohi zategnute i bas zvučničke jedinice. Ovaj patent je omogućio jednoliku silu pritezanja bas zvučničkih jedinica u utorima na prednjoj strani kutije čime se također doprinijelo nevjerojatnoj čvrstoći, a prednju stranu zvučnika ne narušavaju glave vijaka zvučničkih jedinica kako je to uobičajeno.
PL 500 II nije jeftin zvučnik, no kada se sve sagleda nije ni skup, već se postavlja pitanje kako se Monitor Audiu isplatilo da takav zvučnik ponudi na tržištu za 20.000 eura? Evidentno nije bio cilj zaraditi visoku maržu (što je inače pravilo kod gotovo svih zvučnika gorenjeg cjenovnog razreda). Evidentno je Monitor Audio s ovim zvučnicima htio pokazati globalnom tržištu da se i za 20.000 eura može ponuditi zvučne kutije koje gotovo da neće značajnije zaostajati u doživljaju glazbe ni za onima deset puta skupljima.
S druge strane, tehnički su ove zvučnike tako napravili da niti zahtijevaju pojačala ekstremnih snaga, niti zvučničke kabele za čiju se cijenu može kupiti solidan par zvučnika više srednje klase. Broj i pojedinačna vrijednost ugrađenih zvučničkih jedinica, kvaliteta i obrada kabineta naprosto zbunjuju u pokušaju izračuna gdje je u toj priči i kolika je zarada.
Monitor Audio PL 500 II su po svojim vanjskim i zvukovnim obilježjima kako u svom osvrtu reče jedan kompetentan hi fi novinar Bentley među zvučnicima, ali koštaju kao Toyota, a njihov fenomenalan zvuk može vas odvesti u nirvanu u koju se ne može stići nikakvim automobilom.
Monitor Audio Platinum PL 500
Tehničke karakteristike
- 3 Way – 7 zvučničkih jedinica po kutiji
- Frekventni raspon (-6dB – IEC 268-13) 22Hz – 100kHz
- Osjetljivost (1W@1M) 91dB
- Maksimalni SPL 120dBA (za par)
- Impedancija 4 ohma
- Maksimalno opterećenje (RMS) 400W
- Preporučljiva snaga pojačala (RMS) 150 – 400W na 4 ohma
- Koncept: bas refleks Four HiVe®II ports
Zvučničke jedinice:
- 4 x 8″ RDT®II long-throw bass drivers
- 2 x 4″ RDT II mid-range driver
- 1 x MPD high frequency transducer
- Crossover Frequency MF/HF: 3.6kHz LF/MF: 460Hz
- Vanjske dimenzije kutija s postavljenim šiljcima:
(visina x širina x dubina) 1848 x 504 x 626mm - Težina (svaki zvučnik) 99.1kg
Tipični AMT-ovi imaju nulu frekvencijskog odziva na 40kHz. Kod ovog MPD-a je implementirano rješenje većih nabora slijedom čega su eliminirane faze u svim frekvencijama iznad toga. Nula koja je pri -3dB na 28kHz eliminirana je drugačijim naborima i njihovim većim brojem. Ovaj potpuno novi MPD visokotonac koji su konstruirali ujednačeno funkcionira i na 100kHz. Te tehničke karakteristike sloušnom dojmu daju svilenkasto gladak, neobično privlačan zvuk visokotonskog spektra s mnoštvom detalja među kojima se čuju i oni najmanjeg intenziteta, a sve bez ikakvog izobličenja. MPD visokotonac svoju funkciju ovako izvanredno odrađuje i zahvaljujući maloj masi, slijedom koje je puno manja inercija ove jedinice, uz relativno veliku površinu zračenja (površina MPD visokotonca je osam puta veća od površine kupolastog visokotonca). MPD po zvučnom dojmu nalikuje elektrostatskom zvučniku. Jedinica je iznimne brzine, energije i ataka. MPD svoj posao izvanredno odrađuje i zahvaljujući paru neodimijskih bornih magneta sprijeda i straga, čime se smanjuju izobličenja i osigurava veća ujednačenost odziva i povećana učinkovitost jedinice. Mikro nabrana dijafragma treba se pomaknuti tek za 1/8 puta koji treba napraviti prosječni visokotonac kupolaste membrane. I ovo doprinosi visokoj osjetljivosti od 91dB @ 1W, što omogućuje da se Monitor Audio Platinum 500 PL može pogoniti i cijevnim pojačalima manjih snaga uz zadovoljavajuću glasnoću i nevjerojatan bas obzirom na snagu korištene jedinice.
U unutrašnjosti kabineta su korištene križne mreže s prigušnicama od zračnih jezgri za visokotonce i srednjotonce, te laminiranih čeličnih jezgri za niskotonske jedinice.
U svim zvučničkim jedinicama su posebno inovirane zvučničke zavojnice koje su doprinijele značajno nižim izobličenjima. Spajanje zvučnika sa zavojnicom je riješeno patentiranim sklopom Dynamic Coupling Filter (DCF) – savitljivi najlonski prsten izveden da bude potpuno krut do frekvencije križanja, a iznad te frekvencije se ponaša kao amortizer prigušivanja.
Dijelovi zvučničkih kutija su ručno presvučeni posebnom Inglewood kožom Andrewa Muirwooda čija koža je temelj mnogih britanskih luksuznih marki. Kutije su ukrašene obrađenim furnirom od prirodnog drva na način da su doslovce poravnavani godovi. Ručno su premazane s 11 slojeva prozirnog sjajnog klavirskog laka kako bi se ispod njega jasno vidjela tekstura furnira od prirodnog drva. Proizvođač navodi da se svaki PL 500 ručno izrađuje, te da za izradu jednog para ovih zvučnika treba 290 radnih sati (!!!). I ovaj podatak ukazuje da je u maloprodajnoj cijeni ovih zvučnika doista minimalna trgovačka marža.
Na provednim testovima različitih pojačala pokazalo se da PL 500 kvalitativno podižu dojam onoga što se sluša kako se podiže klasa korištenih pojačala. No zvučnici ne zahtijevaju ekstremno skupa pojačala, tako da su slušne razlike pri povezivanju s pojačalima iznad 10.000 eura vrlo male. Različite koncepcije pojačala daju PL 500 ici različite zvučne štihove no svi su očaravajući. I A/B klasa s bipolarnim tranzistorima i čista A klasa i D klasa, no najviše očaravaju kada u lancu amplifikacije ima cijevi, bilo da se radi o zasebnom cijevnom pred pojačalu, o integriranom pojačalu s cijevima u pred sekciji ili čak s dvije cijevne pred sekcije (Unison Research Unico 150). Od svega što smo na njima testirali najzavodljivije je sviralo jedno integrirano cijevno pojačalo s tetrodom 2 x 30 wati. Dostatna snaga i za uživanje u Misi Crioli a da potenciometar ne mora biti odvrnut do kraja.
Najvažnije obilježje ovih zvučnika je da instrumente emitiraju iz prostora, ne iz kutije. Jasno se izdvajaju bas linije od donjeg registra klavijatura, kao i različite činele. Vokale prenose s puno intime, onako kako ih se može čuti uživo, kao da su sada tu, pred vama u sobi.
Svaku vrstu glazbe reproducirali su sa zapanjujućim osjećajem ambijenta, prisutnosti i realnosti. Žičani instrumenti odzvanjaju u punom frekventnom odzivu, a decay drvenih tijela instrumenata tako emitiraju doista rijetki zvučnici, uglavnom višestruko skuplji od PL 500. Klavir je priča za sebe, na dobrim snimcima pri glasnijem slušanju doslovce se čuju udarci prstiju po tipkama. Zvučna kulisa koju PL 500 stvaraju pri reprodukciji orkestra je proporcionalna veličini orkestra, širi se do rubova bočnih i stražnjeg zida i kao da prolazi kroz njih. Prezentacija pojedinačnih instrumenata u orkestru i glasova u zborovima je u nekim trenutcima toliko dramatična da si postavite pitanje kako je moguće tako iste doživjeti u sobi?
Na nekim snimkama orkestara čuje se šuštanje notnih zapisa.
Nekome se možda neće svidjeti što glazbenici doslovce izlaze ispred ovih zvučnika, tu u prostor sobe u kojoj se slušaju. No ovaj dojam se smanjuje kako se slušatelj povlači od zvučnika. Ovo je posljedica i dojma da PL 500 imaju iznimno širok sweet spot, s dobrim pojačalom fenomenalno rekreiraju glazbu i potpuno izvan te točke.
Ukupna zvučna slika je iznimno bogata, gradi se odozdo prema gore. S nekim pojačalima mogu imati tamniji štih, premda i tada instrumenti zvuče jasno, koherentno i vrlo prirodno.
Inženjeri Monitor Audio su u PL500 II riješili većinu problema vezanih uz uživanje u prirodnosti glazbe u kućnim uvjetima. Slojevi dubine pozornice sa glazbenicima i pjevačima, nevjerojatni detalji u glazbenoj slici, muzikalnost i koherentnost ove zvučnike svrstava u najvišu klasu.
Najveće iznenađenje pored toga što su u stanju izvući najbolje iz neke glazbene snimke je što će čarobno zvučati i s jeftinijim pojačalima. Još uvijek su dojmovi vrlo živi i ne mogu se načuditi kako su čarobno svirali s relativno jeftinim integriranim pojačalom Vincent SV 234 čija je cijena oko 2010. bila oko 1.800 eura. Bez obzira na cijenu od 20.000 eura ovi zvučnici daju jako puno zvuka za taj novac. Što se tiče postavljanja u prostoru, obzirom da smo ih postavili na kamene ploče na kojima je s donje strane bio filc u dvoje su se jednostavno mogli gurati po parketima. U prostoriji u kojoj smo provodili testove bilo je mogućnosti za različite pozicije (duljina 7,5 metara, širina 5,5 metara).
Zanimljivo je da ne zahtijevaju preveliko odmicanje od stražnjeg zida. Štoviše, najprivlačniji zvučni štih su imali odmaknuti manje od metra od zida pred kojim su bili postavljeni, te cca 1,30 od bočnih zidova. Sweet spot je počinjao već cca 3 metra od prednjica zvučnika. Pomicanjem pola metra prema natrag čuju se promjene u intenzitetu donjeg registra u ukupnoj zvučnoj slici, no svatko poziciju slušanja treba odabrati prema vlastitom dojmu.
Prva Monitor Audio Platinum serija zvučnika je na tržište lansirana davne 2007. godine. Posljednja serija, čiji smo model PL 500 II imali na testu značajno je unaprijeđena po mnogim aspektima. U ovoj platinum seriji implementirana su sva potvrđena inženjerska iskustva ove britanske tvrtke.
Membrane njihovih zvučnika su keramičke ojačane aluminijem i magnezijem, ali je profil membrana plići od standarda drugih proizvođača i bez kupole u sredini zvučničke jedinice. Stražnja strana svakog zvučničkog drajvera je ojačana karbonskim vlaknima što smanjuje izobličenja.
Tu je i DCF najlonski prsten ispod svakog drajvera koji doprinosi prirodnijem zvuku. Zbog svih rješenja konstrukcije drajveri i pri maloj glasnoći imaju dojmljivu dinamiku i višeslojnost zvučne slike.
Zahvaljujući True hi fi zvučnik se prepoznaje po učinkovitom korištenju svakog ugrađenog drajvera ponaosob. Trodimenzionalna zvučna slika najvažnije je obilježje koje razlikuje true high end zvučnik od high end zvučnika. PL 500 je i tu otišao korak dalje, jer osim duboke i široke pozornice iza zvučnih kutija kreira i zvučnu scenu pred njima. Slušatelja uvlači u pozornicu. Glazba se s njima može doživjeti puno intenzivnije i emotivnije. Zahvaljujući impresivnoj tamnoj pozadini svi vokali i instrumenti su opipljiviji u porostoru. PL 500 slušatelja uvodi u neku višu dimenziju zvuka, bliže izvornoj glazbi. Širini pozornice definitivno doprinosi MPD visokotonac. Ta širina pozornice se očituje jasnim razlikama u visini glasova i instrumenata. Klavir i svi puhači instrumenti zvuče iznimno realistično. Činele također. Jasniji je prostor u kome je snimka nastala. S PL-500 nije impresivan samo nestanak zvučnika iz prostora, već i preneseni dojam prostora u kome je snimka snimljena. Autentičnost zvuka je posebno izražena kod klasičnih i akustičnih snimaka.
Unatoč veličini kutija PL-500 karakterizira intimna prezentacija glazbe. Ovo baš nije učestala karakteristika kod velikih zvučničkih kutija ni ove, ni još skuplje cjenovne klase. D’appolito koncept srednjetonaca ima značajan učinak na fokus i opipljivost glazbenog djela koja kod dobrih snimaka oduzima dah (JVCXRCD, T. Blind Mice i sl.). Energija pojedinačnih instrumenata je potpuno odvojena od zvučničkih kutija. Bas bubanj je opipljiv na poziciji gdje pedala udara u njegovu kožu. Kontrabas, ne samo da je precizno postavljen u prostoru, već se osjeća energija žica dok ih glazbenik okida (Opus, T. Blind Mice).
Uspoređujući iskustva visokih frekvencija na dobro poznatim snimcima evidentno je da MPD visokotonac za razliku od visokotonca s dijamantnom ili s berilijskom kupolom zvuči životnije, s više autoriteta, posebno tamo gdje postoje razlike u visini više glasova i instrumenata.
Zaključno se može konstatirati da PL-500 moguće u True High Endu zapravo i nema konkurenciju. Čak i neki skuplji zvučnici koje sam imao prilike poslušati nisu dosegnuli razinu zvučne prezentacije ovih Monitor Audio bisera. Audio se danas primarno temelji na novcu i na marketingu. Ta priča nema veze s Monitor Audio Platinum PL 500 II modelom zvučnika. Proizvođač je tek htio pokazati i dokazati da se Nirvana po pitanju zvučnika, kao i izniman dojam luksuznog dizajna i imidža može ostvariti i uz razumnu maloprodajnu cijenu. No većina kupaca više vjeruje marketingu i imidžu marke nego stvarnoj kvaliteti brendiranog proizvoda. Manjini koja i najvišu klasu zvučnika kupuje prema onome što od njih može čuti je vjerojatno razgrabila većinu proizvedenih PL – 500ca. Moguće su zbog toga i promaknuli za recenzije urednicima mass hi fi časopisa u čijim ih se popisima ne može ni pronaći. Premda mnoge marke za svoje skuplje modele koriste pojam high end-a u promociji, u konačnici nije pravilo da se kupnjom tih zvučnika dobije i high end zvuk. Prodaja hi fi zvučnika se danas temelji na promociji obilježja, a ozbiljni usporedni testovi su rijetki.
Monitor Audio kao proizvođač je po zvuku koji njihovi zvučnici pružaju u mnogim cjenovnim razredima ispred direktnih konkurenata, pa se ne treba čuditi što je ova perjanica na sve koji su prisustvovali ovome testu ili su ih imali prilike poslušati na spomenutom zagrebačkom sajmu pred par godina ostavila tako dobar dojam.
Izvadci iz osvrta poznatih svjetskih hi fi recenzenata:
- Ako se u snimci postoji udarac igle o pod, PL 500 II će taj zvuk prenijeti;
- Snimku orkestra PL 500 II tako stvarno i živo prenosi za vas da ćete steći dojam da se nalazite na par redova ispred pozornice;
- Platinum 500 II stvara čaroliju vrhunskog zvuka, bez obzira radi li se o akordu akustične gitare ili rifu električne gitare koji dopire iz zida gitarskih zvučnika na pozornici;
- Veličanstvenost snimke zbora raste s dinamikom jedinstva izvedbe u gravitaciji prostora koji povezuje čaroliju i kemiju glazbe i glazbenika.