“BEZ obzira radi li se o Šostakoviču, Brahmsu ili Lisztu – svaka nota čujna je u svoj svojoj punini”,
izjavio je poznati hrvatski pijanist Lovro Pogorelić ocjenjujući zvučnike koje konstruira Goran Tomljenović, doktor veterinarske medicine, koji se tijekom studija zaljubio u fiziku, a koja je podloga izrade njegovih horn zvučnika – jednih od najboljih na svijetu.

Prvo što ćete primijetiti na ovim zvučnicima je neobičan dizajn koji je jednostavan i funkcionalan, ali prilično odskače od uobičajenog. Nema nikakvih ukrasa i nepotrebnih dodataka – sve je podređeno dobivanju savršenog zvuka.

Cijena seta od 15 do 20 tisuća eura

Tomljenovićevi zvučnici rade se od drveta, kompozitnih materijala ili čak keramike, a kako je gradnja prilično kompleksna i zahtijeva više stotina sati rada, cijena jednog seta je od 15 do 20 tisuća eura. Nije baš za svačiji džep, ali postoje zaljubljenici u savršeni zvuk koji ih kupuju – u inozemstvu, ali i Hrvatskoj, gdje ih prodaje Audio Cinema Art iz Mesničke ulice u Zagrebu.

“Meni je osnova i velika ljubav u cijeloj toj priči fizika. Postoje različite topologije audio sustava. Imate bas refleks, kompresione kutije, transmisijske kutije… Ovo što mi radimo je horn. Kod horn zvučnika je značajno to da imate jednu membranu koja zatitrava prostor iza sebe i onda kanal koji se eksponencijalno širi prema svom kraju kroz određenu duljinu linearizira valne duljine.

Kad bi zatitrali neku membranu, ona određenom glasnoćom titra 200 Hz, nekom drugom glasnoćom titra 250 Hz, nekom trećom glasnoćom 400 Hz. Taj kanal kod horna to linearizira, sve svodi na jednu nulu. Tako da unutar čujnih valnih duljina od 16 Hz do 16 kHz sve to bude relativno iste glasnoće. Tome služi kanal horne. To se kod drugih topologija zvučnika postiže elektroničkim elementima, unutar skretnice, otpornicima, kondenzatorima itd. Kod horne je to jedan mehanički kanal.

Naše horne nemaju nikakve elektroničke dijelove. Samo jedan kabel do te membrane, a horna je ta koja će linearizirati sve frekvencije koje membrana proizvodi. I osnova cijele te priče je fizika. Postoji niz formula po kojima se to izračunava”, kaže nam Tomljenović.

Pronašli formulu za najbolji zvuk

Tomljenović je završio veterinu, time se trenutno ne bavi, ali se tijekom studija zaljubio u fiziku i preko nje u akustiku.

“Ja sam inače doktor veterinarske medicine, iako trenutno nisam u tom biznisu. Fizika je nama prilično jak kolegij na fakultetu i još kao student sam ušao u teoriju akustike. Polako sam taj interes razvijao i u suradnji s kolegama s elektrotehničkog fakulteta došli smo do niza formula pomoću kojih se može izračunati linearnost zvučnika u horna topologiji. I kroz niz empirijskih formula smo napravili nekakve modele, koje smo usavršavali, mjerili… Postoji niz instrumenata pomoću kojih se to može napraviti, i sada imamo dobitnu kombinaciju formula po kojima možemo izračunati linearnost horne bez obzira na tehničke specifikacije same membrane. Zvučnik kao takav, koji se nalazi u kugli na vrhu, to je full range zvučnik koji zatitrava cijeli frekventni opseg, a onda ga horna linearizira da bi on ušao u sferu ultimativnog Hi-Fija. To je vrh vrhova. U svijetu možda postoji desetak firmi koje se bave proizvodnjom takvih horna”, kaže Tomljenović.

Kao što smo već spomenuli, cijena jednog seta horn zvučnika kreće se od 15 do 20 tisuća eura. Tomljenović kaže da je svijet Hi-Fija doživio veliko raslojavanje. Mainstream proizvodi su se potpuno izgubili, a ostali su ili vrhunski uređaji, ili oni za masovnu publiku, koji se proizvode uglavnom u Kini.

“To je još uvijek prilično skup proizvod, ali ima svoju klijentelu. Nema tu govora o masovnoj proizvodnji, ali postoje zaljubljenici u glazbu koji kupuju samo horne. Općenito u svijetu Hi-Fija, taj ultimativni Hi-Fi je skuplji nego ikada. Mainstream se potpuno izgubio, postoje i oni uređaji za masovnu proizvodnju koji se rade uglavnom u Kini i oni su prihvatljivi velikom broju ljudi. Hi-Fi je u jednoj prilično nezavidnoj situaciji, ali postoji određeni broj ljudi koji njeguje taj ultimativni Hi-Fi”, kaže Tomljenović.

Ključna je izrada, a ne vrsta materijala

Za zvuk horn zvučnika ključan je izračun i kasnija izrada, dok je pitanje materijala sekundarno – mogu se izrađivati od različitih materijala – bitno je da bude akustički mrtav.

Izrada se vrši u tvrtki Tehnotrik iz Svete Nedelje. Tomljenović kaže da se radi o velikim poznavateljima tehnologije materijala na čelu s Vjekoslavom Zelehovskim i Danijelom Lackovićem. Tu je i Nenad Petris, inženjer elektrotehnike, koji na kraju proizvodnog procesa, uz pomoć mjernih instrumenata i vlastitog iskustva, ugađa potpune akustičke parametre sustava.

“Nama materijal nije presudan, može se raditi od drveta, kompozitnih materijala, keramike… Za zvuk je ključan izračun kanala horne i kasnija izrada. Mora biti izrađen na dvije decimale, s vrlo velikom preciznošću koja će onda na kraju rezultirati dobrim zvukom. Kod samog materijala ključno je da je njegova rezonantna frekvencija ispod čujne. Materijal od kojih se izrađuje horna mora biti, da tako kažem, akustički mrtav, ne smije dodavati ništa svog u rezoniranje. Opozitno od instrumenta. Kutija instrumenta mora rezonirati da bi se nešto čulo. Ovdje je bitno da kroz kanal izađu valne duljine koje smo mi postavili da će izaći”, kaže Tomljenović.

članak u cijeloti prenesen sa: link